Älykäs lämpöpumppu tietää pörssisähkön hinnan ja sään sekä tuntee oman talonsa

Sähkönsiirron voimalinja ja puhelimen ohjausapplikaatio

Taloa voidaan lämmittää lämpöpumpuilla halvemman sähkön aikaan. Ohjaus saattaa kuulua suoraan laitteen toimintoihin. Markkinoille on tullut paljon myös palvelua tarjoavia yrityksiä.

Pörssisähkön hinta määräytyy sähköpörssissä käytävässä kaupassa siten, että huomisen päivän sähkön hinta kullekin tunnille on tiedossa tänään iltapäivällä. Tämä mahdollistaa sen, että lämpöpumppuja voidaan ohjata siten, että sähköä ei käytetä kalleimpien tuntien aikana.

Pörssisähköohjauksen käyttö edellyttää, että laite on liitetty internetiin. Liittyminen tapahtuu yleensä wifi-ohjaimen kautta ilmalämpöpumpulla, ilma-vesilämpöpumpuissa yhteys on esimerkiksi smart grid -valmius. Joidenkin valmistajien maalämpö- ja ilma-vesilämpöpumput hakevat sähkön hintatiedon kerran päivässä internetistä, ja pumpun ohjaus optimoi toiminnan hinnan perusteella.

Vain Omakotiliiton jäsenille

Omakotiliiton jäsenyys kannattaa, koska pienellä jäsenmaksulla varmistat, että saat ajankohtaista ja tärkeää tietoa asumisesta, neuvontaa ja rahanarvoisia etuja!

Omakotilehti on Omakotiliiton jäsenlehti, jonka jäsenet saavat neljä kertaa vuodessa. Lehti tarjoaa ajankohtaista tietoa ja asiantuntijoiden artikkeleita monipuolisesti asumisen eri osa-alueilta.

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.