Koti Valkeakosken talonäyttelyssä

Loppuelämän koti

Muistatko, kun edellisessä lehdessä esittelimme Reino ja Anneli Säterin rakennusprojektin? He olivat rakentaneet ja remontoineet 22 vuoden aikana peräti 8 taloa. Vielä yksi nousi Valkeakoskelle, ja se saa pariskunnan mukaan luvan olla viimeinen. Talo oli esillä talonäyttelyssä muiden sopivan tavallisten talojen kanssa. Tällainen kodista tuli! Lisää kuvia alueen uusista kodeista löydät jutustamme Kierrätyssisustusta ja pieniä pihoja – Valkeakosken Talonäyttelyssä nousi esiin tavallisuus.

Yhdessä voimme kehittää Omakotiliittoa ja varmistaa sen vahvan aseman tulevaisuudessakin.”

Ari Rehnfors, Omakotiliiton hallituksen puheenjohtaja

Tarkista kodin lämmitys

Syksy tuo pian mukanaan viileät säät ja tarpeen varmistaa kodin lämpötilan pysymisen miellyttävänä. Ennen lämmityskauden alkua on tärkeää tehdä lämmitysjärjestelmän toiminnan tarkastus. Kesäaikainen seisontajakso saattaa jumiuttaa venttiilejä tai kerryttää ilmaa pattereihin.

Kiinteistön omistajan kannattaa tarkistaa erityisesti seuraavat asiat:

1. Lämmityslaitteen toiminta: Kokeile, että kattila, lämpöpumppu tai muu lämmityslaite toimii moitteettomasti. Jos järjestelmässäsi on käytössä kesäsulku, sen voi nyt avata.

2. Termostaattien toiminta: Varmista, että patterien termostaatit toimivat ja ovat oikein säädettyjä.

3. Ilmanvaihto ja patterien ilmaukset: Ilmanvaihtokanavat ja ilmastointikoneet on hyvä puhdistaa. Erityisesti lämmöntalteenotto ja suodattimien tiiveys on syytä tarkistaa. Ilmaa patterit tarvittaessa.

4. Energiankulutuksen optimointi: Käynnistettäessä lämmitystä on hyvä tarkistaa myös järjestelmän lämpötila-asetukset ja aikaohjaukset. Käyttötottumuksilla on suuri merkitys energian kulutuksessa. Lämpötilataso kannattaa asettaa siten, että turhaa tilojen lämmittämistä vältetään. Energiakustannusten noustessa pienetkin toimenpiteet voivat tuoda huomattavia säästöjä.

Lähde: LVI-Tekniset Urakoitsijat

Vastaa kyselyyn rakennusten kunnostamisesta

Kansainvälinen kiinteistönomistajien liitto UIPI järjestää kyselyn rakennusten remontoimisesta. Omakotiliitto on jäsenenä UIPI:ssa ja toteuttaa remontointikyselyn Suomessa yhteistyössä Kiinteistöliiton kanssa. Kyselyn tavoite on kerätä tietoa rakennusten kestävästä ja energiatehokkaasta korjaamisesta kiinteistönomistajien ja kiinteistöalalla työskentelevien näkökulmasta. Osallistumalla kyselyyn autat meitä tuomaan näkemyksesi, ehdotuksesi ja huolenaiheesi EU:n ja kansallisen tason poliittisiin keskusteluihin. Lisäksi sinulla on mahdollisuus voittaa 50 euron Amazon-lahjakortti. Kysely on anonyymi ja vastaaminen kestää noin 10 minuuttia. Jaa näkemyksesi ja tule mukaan vaikuttamaan! Kyselyn löydät täältä.

Teemana kerroksellisuus. Habitare esittelee ideat koteihin ja tiloihin Helsingin Messukeskuksessa 11.–15.9.

Istuta puu. Syksy on oivallista aikaa istuttaa puu! Silloin se on valmiina kevään koittaessa. -> Istuta puu syksyllä

Mittauspuuhiin. Radonmittauksen aika on käynnissä. Tilaa purkit jäsenalennuksella! -> Radon-jäsenetu

Mökki talviteloille. Katso vinkit kesämökin syystoimiin. -> Mökin syksy -muistilista