Risuaita näkösuojaksi tai hyönteishotelliksi

Pellon laitaan rakennetun risuaidan tolpat ovat ohuita puunrunkoja, ja niiden väliin on aseteltu risuja ja oksia.

Mitä tehdä pihalle kertyneille risuille ja oksille? Kätevä ratkaisu on rakentaa risuaita, joka toimii myös hyönteishotelina.

Omakoti- tai mökkipihalle kertyy jatkuvasti pientä risua ja isompiakin oksia. Kasana ne eivät niin miellytä silmää, mutta aidaksi niputettuna risuista saa yllättävän siistiä jälkeä ja jopa esteettisen elämyksen. Risut kasaamalla poistuu myös niiden hävittämiseen liittyvä pulma, kun risuja ei tarvitse polttaa eikä kärrätä jäteasemalle.

Samalla luonto kiittää, nimittäin risuaita toimii myös hyvänä ötökkähotellina. Pihapiirin hyönteisille, linnuille ja pikkunisäkkäille se tarjoaa elinympäristöjä, ruokailumahdollisuuksia ja pesimäpaikkoja.