Omavaraista pihanhoitoa – puutarhassa voi hyödyntää kotitaloudessa syntyviä aineksia

Värikkäiden liljojen ja perennakasvipenkkien välissä kiemurtelee risu- ja oksahakkeella katettu polku.
Risuista ja oksista saa hakettamalla hyvää katemateriaalia. Kukkapenkkien välissä hake toimii polkuna, jota pitkin pääsee kitkemään ja ihailemaan kasveja lähietäisyydeltä.

Ota uuninpesän tuhkat talteen, haketa risut ja kerää kävyt. Niillä on käyttöä puutarhassa.

Kesäkaudella puutarhaan saatetaan hankkia säkkikaupalla multaa ja lannoitetta. Ostettavaa voi vähentää, jos hyödyntää kotitaloudessa syntyviä aineksia. Lehdet, korret ja naatit tekeytyvät mullaksi jo yksinkertaisen puu- tai metallikehikon sisällä, mutta keittiöjäte vaatii lämpökompostorin. Investointi kuitenkin kannattaa.

”Humus on tosi mahtava aine”, Omakotiliiton puutarhaneuvoja Kirsi Tuominen kehuu kompostorissa syntyvää ainesta.

Vain Omakotiliiton jäsenille

Omakotiliiton jäsenyys kannattaa, koska pienellä jäsenmaksulla varmistat, että saat ajankohtaista ja tärkeää tietoa asumisesta, neuvontaa ja rahanarvoisia etuja!

Omakotilehti on Omakotiliiton jäsenlehti, jonka jäsenet saavat neljä kertaa vuodessa. Lehti tarjoaa ajankohtaista tietoa ja asiantuntijoiden artikkeleita monipuolisesti asumisen eri osa-alueilta.