Kun talossa haisee – eri hajujen poistamiseen on erilaiset keinot

Asumisliiton Hannele Rämö on tarkastukäynnillä. Hän tarkastelee punaisen talon kuistilla kosteudesta kärsineitä puisia oven karmeja.
Asumisterveysliitto ry:n toiminnanjohtaja ja sertifioitu rakennusterveysasiantuntija Hannele Rämö tarkastuskäynnillä.

Haiseva koti harmittaa ja vaatii huoltotoimia. Päästöjen lähde on jäljitettävä ja poistettava. Aina taloaan huolellisesti huoltavakaan ei välty ikäviltä yllätyksiltä: talon valtaava vintin haju ei poistu millään keinolla.

Mitä tehdä, kun talossa tai piharakennuksessa haisee? Eri hajuihin on erilaiset keinot. Helpoimmillaan voi selvitä ilmanvaihtoventtiilin lisäämisellä. Huonoimmassa tapauksessa hajusta ei pääse lainkaan eroon.

”Normaali koti ei haise millekään, haju kertoo aina jostain epäkohdasta. Esimerkiksi rasvan hajua voi pinttyä vuosien varrella puutteellisen ilmanvaihdon takia, mutta tilanne on korjattavissa”, sanoo Asumisterveysliitto ry:n toiminnanjohtaja ja sertifioitu rakennusterveysasiantuntija Hannele Rämö.