Neljä hymyilevää henkilöä seisoo rinnatusten värikkään seinävaatteen edessä. Laitimmaisena vasemmalla on Keravan Omakotiyhdistyksen entinen puheenjohtaja Merja Laitinen, hänen vieressään nykyinen puheenjohtaja Leena Harjula-Jalonen ja hänen vieressään retkivastaava Eija Larkio-Putkisto. Oikeanpuolimmaisena on kaavatoimikunnan Risto Kostia.
Kuvassa on vasemmalta alkaen entinen puheenjohtaja Merja Laitinen, nykyinen puheenjohtaja Leena Harjula-Jalonen ja hänen vieressään retkivastaava Eija Larkio-Putkisto. Oikeanpuolimmaisena on kaavatoimikunnan Risto Kostia.

Keravan Omakotiyhdistys järjestää jäsenilleen ajankohtaisia luentoja ja mielenkiintoisia retkiä. Yhdistys panostaa hyvään yhteistyöhön Keravan kaupungin kanssa, jotta voidaan yhdessä edistää omakotiasumista. Yhdistyksessä on yli 1 100 jäsentä.

Vapaaehtoistyössä tärkeintä on hyvä henki ja yhteisen tavoitteen eteen toimiminen hyvällä draivilla, toteaa Keravan Omakotiyhdistyksen uusi puheenjohtaja Leena Harjula-Jalonen. Työtä ei pidä tehdä naama kurtussa.

”Olemme omakotiasujan asialla ja toivomme, että kaupunki ottaa lausuntomme ja kannanottomme huomioon. Järjestämme myös tiedotustilaisuuksia. Aikaisemmin olin yhdistyksen retkivastaava, ja edellinen puheenjohtaja opasti minut hyvin uuteen tehtävääni. Hän totesi hymyssä suin, että yhdistyksessä on tuuletuksen paikka ja olet oikea henkilö ravistelemaan sitä”, Leena nauraa.

Leena on Sallasta kotoisin, luonteeltaan lappilaisen suorasukainen toiminnan ihminen. Hän toteaa, että yhdistyksessä ei olla pilkkuja viilaamassa vaan toimimassa omakotiyhdistysten jäsenten hyväksi. Puolet hallituksesta on tänä vuonna uusia.

”Haluaisin tehdä uudistuksen, että olisi enemmän matalan kynnyksen yhteistä toimintaa ja vähemmän kokouksia ja paperisotaa. Toisaalta pitää arvostaa kaikkien tekemää työtä. Ei se ole itsestäänselvyys. Esimerkiksi sihteerityö on haastavaa. Kaiken pitää toimia kuin orkesterin.”

Leena valittiin viime vuonna myös koko Uudenmaan piirin hallituksen puheenjohtajaksi. Heti alkajaisiksi hän vei porukan laivaseminaariin, jossa he tutustuivat toisiinsa.

”Samaa voisin miettiä Keravan yhdistyksessäkin: ryhmäytymisseminaari johonkin kivaan paikkaan. Aina on parempi suunnitella toimintaa, jos kunnolla tuntee ihmisiä.”

Leena on aktiivinen järjestöihminen ja monessa mukana. Hän on esimerkiksi puheenjohtajana Keravan ympäristönsuojeluyhdistyksessä, Keravan kaupungin luottamustehtävissä ja onpa hän oman Keravan Kalevassa sijaitsevan vuonna 1992 rakennetun paritalonsa isännöitsijäkin.

Vapaaehtoistyössä tärkeintä on hyvä henki ja yhteisen tavoitteen eteen toimiminen hyvällä draivilla.

Kaavatoimikunnan vetäjänä toimii Petri Leino. Muut jäsenet ovat Risto Kostia, Jyri Järvelä ja Anssi Ennevaara.

”Kun saamme lausuntopyynnön kaupungilta, jaan sen kaavatoimikunnalle käsiteltäväksi. Loppumetreillä teksti stilisoidaan viralliseksi lausunnoksi. Lausuimme aikoinaan Pihkaniityn kaavasta. Sen lähellä on suosittu luonto- ja urheilupaikka, josta aiottiin kaventaa puustoa ja tehdä rakennuksia tilalle. Keväällä valtuuston kokouksessa saimme päätöksen, joka nihertää vähemmän metsää kuin alun perin suunniteltiin. Annoimme yhdistyksenä viime vuonna 11 lausuntoa.”

Yhdistys on neuvotellut alennuksia jäsenilleen. Rautakaupat ovat suosituimpia, sillä joistain maaleista saa jopa 30 % alennusta. Yhdistyksen välinevastaava Heikki Torkkeli vastaa vuokravälineistä. Yhdistys on hankkinut työvälineitä, joita se vuokraa edullisesti jäsenilleen. Käytössä on oksasilppuri, pensasaitasaha, nurmikkojyrä, oksaleikkurit ja teleskooppivartinen räystäskourun puhdistaja.

Patentti- ja rekisterihallitus hyväksyi Keravan Omakotiyhdistyksen sääntöuudistuksen tammikuussa 2024. Jatkossa hallituksen puheenjohtajuus on kaksi vuotta entisen vuoden sijaan. Kokouksiin voi nyt osallistua myös sähköisesti etänä.

Puheenjohtajan tehtävänä on koostaa jäsenkirje kolmesti vuodessa. Postitse lähetetään noin 200 kirjettä, sähköisesti yli 800.

”Olisi hyvä, jos jäsenistö ottaisi sähköisesti vastaan kirjeet ja tiedotteet, sillä se säästäisi aikaa ja rahaa. Päivitän myös yhdistyksen Facebook-sivuja ja laitan sinne aina uusimmat asiat.”

Keravan Omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Leena Harjula-Jalonen.

Keravan kaupunki viettää 100-vuotisjuhliaan koko vuoden. Keravan Omakotiyhdistys järjestää juhlavuoden kunniaksi kirjoituskilpailun ”Minun omakotini”. Heinä-elokuussa Keravalla järjestetään Uuden ajan rakentamisen festivaali URF, ja yhdistys on siellä mukana Omakotiliiton osastolla.

”Teemme myös kesä- ja teatteriretkiä. Siinä on iso homma, kun kaikki kilpailutetaan. Tilausajobussi on kallis, mutta yllättäen 19 hengen bussin ja 50 hengen bussin hintaero on vähäinen. Jäsenet arvostavat valmista ohjelmaa ja yhdessä oloa. Elokuussa teemme paripäiväisen kesäretken Kotkaan ja risteilemme Tammion kauniille saarelle.”

Keravan yhdistys kaipaa uusia jäseniä toimintaan. Leenalla on jo suunnitelma niiden hankintaan.

”Keravalla on uusi asuinalue, Koivunoksa. Olen varannut Omakotilehtiä ja aion jalkautua alueelle kertomaan yhdistyksestämme. Lähden kävelylle, ja voinpa soittaa ovikelloakin. Tykkään jutustella ihmisten kanssa.”

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.