Kuopio ja Tuusula on valittu vuoden pientalomyönteisimmiksi kunniksi. Energiatehokkuusdirektiivin kansallinen toimeenpano on aloitettu.

Punainen talo puutarhassa

Hellää huolenpitoa

Kesä on oivaa aikaa paitsi lomailuun, myös talon tai mökin kunnossapitoon. Ulkolaudoitusta voi tutkailla kymmenen vuoden välein ja huoltomaalata tarvittaessa. Mutta millä maalilla ja välineillä? Lue vinkit jutustamme Puutaloa maalaamaan. Huoltotoimenpiteitä ei kannata ajatella työleirinä vaan hellänä huolenpitona. Annetaan talojen kukoistaa!

Olemme omakotiasujan asialla ja toivomme, että kaupunki ottaa kannanottomme huomioon.”

Leena Harjula-Jalonen, Keravan omakotiyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja

Kuopio ja Tuusula vuoden pientalomyönteisimmät kunnat

Tämän vuoden pientalomyönteisimmiksi kunniksi on valittu Kuopio ja Tuusula. Molemmissa kunnissa pientaloja rakennetaan runsaasti ja yhteistyöhön kuntalaisten kanssa panostetaan, kiittävät tunnustuksen jakaneet Omakotiliitto, Hirsitaloteollisuus ja Pientaloteollisuus.

Selvityksessä kartoitettiin, mikä kunta Suomessa on asukkaiden, rakentajien ja talotoimittajien mielestä erityisen pientaloystävällinen paikka elää ja rakentaa uutta. Vuoden pientalomyönteisimpiä kuntia valittiin kaksi, yli ja alle 50 000 asukkaan kunta. Valinta tehtiin kahdeksatta kertaa.

Molemmat kunnat tarjoavat paljon pientalotontteja ja pitävät tärkeänä sitä, että asukkaille on tarjolla erilaisia asumisvaihtoehtoja eri elämänvaiheisiin, kiitellään palkintoperusteissa.

”Riittävä omakotitonttitarjonta on veto- ja pitovoimatekijä kaikenkokoisille kunnille”, sanoo Pientalotaloteollisuuden Kimmo Rautiainen.

Sekä Kuopiossa että Tuusulassa arvostetaan kumppanuutta omakotiyhdistysten kanssa, todetaan palkitsemisperusteissa. Kunnissa toimii aktiivisia omakotiyhdistyksiä, jotka välittävät asukkaiden näkemyksiä kuntien kehittämiseen.

Energiatehokkuusdirektiivi etenee

Ympäristöministeriö käynnistää uusitun rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (EPBD) toimeenpanon Suomen kansalliseen lainsäädäntöön. Euroopan unionin neuvosto hyväksyi uusitun direktiivin huhtikuussa. Toimeenpanoon on aikaa kaksi vuotta, eli muutokset Suomen lainsäädäntöön on tehtävä kesään 2026 mennessä.

Muutoksia on tulossa sekä uudis- että korjausrakentamisen säädöksiin. Kansallisesti säädetään muun muassa päästöttömästä uudisrakennuksesta ja perusparannettavasta rakennuksesta, aurinkoenergian lisäämisestä rakennuksissa, rakennuksen omistajalle vapaaehtoisesta perusparannuspassista ja sähköautojen latauspisteiden lisäämisestä. Toimenpiteillä pyritään muuttamaan nykyinen rakennuskanta päästöttömäksi vuoteen 2050 mennessä.

Omakotiliitto mukana. Suomen suurin yhteiskunnallinen festivaali SuomiAreena Porissa 25.–28.6.2024.

Eroon vieraista. Miten torjua kodin nurkkiin tai pihaan tulevia haittaeläimiä? Lue juttumme tuholaisista.

Vaaliuurnille. Europarlamenttivaalien varsinainen äänestyspäivä koittaa 9.6. Asumiseen vaikutetaan myös EU:ssa!

Mökin jalanjälki. Oman mökkeilyn hiilijalanjäljen voi nyt laskea. -> Hiilijalanjälkilaskuri mökkeilijöille