Vaikuttamista vai valittamista?

Omakotiliiton järjestöpäällikkö Sami Toivanen

Valtiovalta säätää vuosittain muutaman pientalo- ja vapaa-ajan asumista koskevan uuden lain ja asetuksen. Sen sijaan Suomen 309 kunnassa tehdään kymmenittäin kuntalaisten asumiseen vaikuttavia päätöksiä. Paikallisesti päätöksiä tehdään siis joka vuosi tuhansittain.

Tyypillisimmin päätökset koskevat kiinteistöverotusta, kunnallisia maksuja, kaavoitusta, tieverkoston hoitoa sekä rakentamisen lupia ja rakennusjärjestystä. Omakotiliitto on perustettu vuonna 1947 mahdollistamaan pientaloasuminen. Tämä tavoite seisoo edelleen järkähtämättä järjestömme peruskivenä.

Liiton jäsenyhdistyksillä on ratkaiseva rooli tavoitteen saavuttamisessa kunnallisella tasolla. Omakotiliiton valvoessa valtakunnallista päätöksentekoa on paikallisilla omakoti- ja vapaa-ajan yhdistyksillä portinvartijan rooli kuntien tekemiin päätöksiin.

Päätöksentekohetki jakaa päätösprosessin kahteen osaan: ennen päätöstä siihen voi vaikuttaa ja päätöksen jälkeen siitä voi valittaa. Kumpaan haluamme kuulua: vaikuttajiin vai valittajiin? Parhaat maalipaikat luodaan ennen päätöstä. Omakotiyhdistyksen tehtävä asiantuntevana ja arvostettuna toimijana on vaikuttaa päätökseen auttamalla kuntaa tekemään pientaloasumisen kannalta kestäviä päätöksiä.

Valittamisen tie sen sijaan on pitkä ja kuoppainen. Esimerkiksi kaava-asioissa vain joka kuudes valitus johtaa oikeuskäsittelyssä muutokseen. Valittamisessa ei enää pääsääntöisesti anneta perustelluillekaan mielipiteille arvoa. Oikeuskäsittelyssä keskitytään löytämään mahdollista virhettä itse päätöksentekoprosessista. Siitä syystä yhdistysten on syytä olla aktiivisia ennen nuijan kopsahtamista.

Omakotiyhdistysten jäsenet ovat asumisen todellisia kokemusosaajia. Jäsenten näkemykset ja osaaminen ovat yhdistyksen vaikuttamistoiminnan peruspilareita. Yhdistys on olemassa, jotta kunnasta tehdään parempi paikka asua, korjata ja rakentaa pientaloa. Kannustan kaikkia jäseniämme löytämään oman tavan tulla mukaan yhdistyksen toimintaan ja antamaan panoksensa vaikuttamistyöhön. Paikallisen yhdistyksen verkostoja ja vaikuttamiskanavia ei kannatta jättää hyödyntämättä.

Yhdistyksen ja kunnan on tärkeää tietää toistensa tavoitteet ja suunnitelmat. Tähän päästään avoimella ja systemaattisella keskustelukulttuurilla, josta kumpuaa kehityskykyisiä ideoita ja toteuttamiskelpoisia päätösesityksiä. Kunnan päätöksentekijät tarvitsevat asiantuntevaa ja keskusteluun kykenevää kumppania räksyttävän rakkikoiran sijaan. Jäsenyhdistystemme menestyksekkäistä esimerkeistä saatte lukea tämän lehden artikkelista, jossa on haastateltu vaikuttamistyöstä innostuneita yhdistysaktiiveja.

Yhdessä olemme yksilöä ja yhtä yhdistystä enemmän. Omakotiliitto ja jäsenyhdistykset luovat valtakunnallisen verkoston, joka tarjoaa vahvaa tukea koko järjestökentälle. Toisiltamme oppimalla voimme monistaa tehokkaaksi todettuja vaikuttamiskeinoja. Omakotiliiton tarjoamat palvelut paikalliseen vaikuttamiseen on tiivistetty alla olevaan tietolaatikkoon.

Mistä siis lähteä liikkeelle? Ottamalla yhteyttä omaan yhdistykseesi voit kertoa, mikä asia kunnassasi kaipaisi kohentamista. Vaikuttamistyöhön kannattaa suhtautua innokkaan uteliaana. Mestari ei tarvitse olla, koska Omakotiliiton opas Kansalaisjärjestöstä kunnan kaveri auttaa ensiaskeleissa antamalla toimivia vaikuttamisvinkkejä. Muistetaan, että isotkin tavoitteettäyttyvät pienin askelin.

Sami Toivanen
Omakotiliiton järjestöpäällikkö

Omakotiliiton palvelut vaikuttamistyöhön

• Jäsenkyselyn avulla voidaan selvittää tarvittavia vaikuttamiskohteita.
  • Koulutusta innostumiseen ja onnistumiseen yhdistyksen vaikuttamistyössä
  • Valtakunnallisessa verkostossa pystymme oppimaan toistemme vaikuttamiskokemuksista.
  • Paikallisen vaikuttamisen opas auttaa vaikuttamistyön alkuun ja vinkkaa tehokkaista vaikuttamiskeinoista.
  • Ennakkotapausten käsittelyyn mahdollista saada juridista tukea.
  • Kaksi käytännönläheistä webinaarisarjaa vaikuttamisen perusteista ja hyvistä käytänteistä

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.