Urakkamaailman ja Omakotiliiton tekemästä jäsenkyselystä käy ilmi, että lähes 70 % vastanneista aikoo remontoida vuonna 2024

Kysyimme Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäseniltä, miltä heidän vuotensa 2024 näyttää remontoinnin osalta. Kyselyssä selvisi myös, miksi remontteja lykättiin vuonna 2023 ja mitkä tekijät ovat tärkeimpiä, kun remonttiin valitaan urakoitsijaa.

Yhteistyössä Omakotiliitto ja Urakkamaailma.fi

Kyselyn perusteella tästä vuodesta on tulossa suhteellisen vilkas remonttivuosi. Remontteja ei kannatakaan lykätä liian pitkään, varsinkaan jos kyseessä on kunnossapitoremontti. Kyselyyn vastasi 952 Omakotiliiton jäsenyhdistyksen jäsentä.

Vastanneista 37 % kertoo lykänneensä jonkun remontin tekoa vuonna 2023. Kysyttäessä syitä remonttien lykkäämiselle, oma taloudellinen tilanne nousi isoimmaksi syyksi (40 %). Tänä vuonna 66 % vastanneista aikoo kuitenkin toteuttaa jonkun remontin. Kysely vahvistaa Urakkamaailman perustajan ja liiketoimintapäällikön Kalle Koivuniemen ajatukset siitä, että korkojen nousun ja inflaation myötä remontteja siirrettiin tulevaisuuteen, ja tänä vuonna ja tulevina vuosina remonttivelka lähtee purkautumaan.

Taulukko urakoitsijan valintaan vaikuttavista tekijöistä. Tärkein syy olivat urakoitsijan saamat arvostelut ja referenssit, jolla oli 94% vastaajista melko suuri tai erittäin suuri merkitys. Vähiten tärkeää oli yrityksen koko, jolle oli vain 24% vastaajista melko tai erittäin suuri merkitys.

Halusimme myös selvittää, millaisia remontteja omakotiyhdistysten jäsenet aikovat toteuttaa vuonna 2024. Suosituimmiksi remonteiksi kyselyssä nousivat ulkomaalaukset (21 %), kylpyhuoneremontit (19 %), ja piharemontit (18 %). Rahaa remontointiin suunnitellaan käytettävän vuoden aikana erilaisia määriä; suurin osa vastanneista arvioi käyttävänsä rahaa remontointiin 1 000–4 999 euroa (37 %). Myös yli 10 000 euron remontteja aikoo toteuttaa lähes neljännes vastanneista. Pientaloissa tällaisia kalliimpia remontteja ovat esimerkiksi kattoremontit, piharemontit ja energiaremontit.

Kysyimme myös, millä tavoin omakotiyhdistysten jäsenet aikovat toteuttaa remonttinsa. 44 % vastanneista aikoo käyttää osittain ammattilaista ja 29 % aikoo käyttää ammattilaista kaikkiin remonttivaiheisiin. Kysyttäessä millä eri tavoin remontoijat aikovat löytää remontille tekijän, 49 % luottaa tuttavilta saatuihin suosituksiin ja 34 % etsii tekijää internetistä. Urakoitsija valitaan etenkin yrityksen saamien referenssien ja arvostelujen sekä työlle annetun takuun perusteella. Hinta on vasta kolmanneksi tärkein seikka. Työn laatua arvostettiin kyselyssä siis enemmän kuin hintaa. Katso tarkemmat kyselyn tulokset täältä.

Urakkamaailma.fi

Urakkamaailma.fi on Omakotiliiton yhteistyökumppani ja Suomen suurin remonttien kilpailutuspalvelu. Tavoitat useat alueesi remonttiyritykset yhdellä ilmaisella remontti-ilmoituksella, ja myös kirjallisen remonttisopimuksen teko onnistuu helposti suoraan Urakkamaailman järjestelmässä. Kilpailuttamalla remontin varmistat että saat remontillesi parhaan tekijän!