Kaivuri kaivaa talon ympäriltä maata salaojaremonttia varten. Työntekijä asettelee muovista suojalevyä.
Salaojaremontti on perustuksen kuivausjärjestelmän peruskorjaus, joka sisältää monta työvaihetta. Remontin aluksi vanha salaoja ja kivijalka kaivetaan esiin.

Salaojaremonttiin ryhdytään turhan usein vasta siinä vaiheessa, kun vahinko on jo tapahtunut. Talolle elintärkeä remontti sujuu ennakoituna paremmin ja edullisemmin. Tärkeää on käyttää ammattilaista valvojana jo tarjousvaiheessa.

Salaojaremontti on vakiintunut, mutta turhan suppea termi kuvaamaan talon perustuksen kuivausjärjestelmän peruskorjausta. Kyse on laajasta kokonaisuudesta, jossa salaoja on vain viimeinen varmistus, sanoo rakennusmestari Timo Jokela PRKK Peruskorjaamisen ja Rakentamisen Kehittämiskeskus ry:stä.

Salaojien käyttöiäksi mainitaan usein lavea 30–50 vuoden aikahaarukka. Tapauskohtaisesti remontin ajoitukseen vaikuttaa moni muuttuja: talon rakenne, miten salaojitus on aiemmin tehty, maaperä tai -laji, onko tontilla mäkeä tai painannetta, onko talo kostealla paikalla.