Omakotiliiton selvityksen mukaan asumiskustannukset ovat keskimäärin laskeneet viime vuoteen verrattuna johtuen energian hinnan laskusta. Joissain kunnissa asumiskustannusten nousu on ollut edelleen rajua.

Asumiskustannukset ovat laskeneet Omakotiliiton selvityksen mukaan viime vuoteen verrattuna keskimäärin 405 euroa (6,2 %). Sähkön hinta on laskenut 11,7 prosenttia vuoden takaisesta, mikä on alentanut asumiskustannuksia noin 40 paikkakunnalla. Omakotiliiton selvityksessä on mukana sadan eri kunnan kiinteistövero-, sähkö-, vesi- ja jätemaksut.

Asumiskustannusten alentuminen on seurausta sähköenergian hinnan laskusta verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen. Sähköenergian hinta on laskenut 18 %. Toistaiseksi voimassa olevien sopimusten energianhinta vaihtelee 8,5–20 sentin välillä.

Eniten kunta- ja aluemaksut ovat alentuneet Raaseporissa, 2 430 euroa. Nousua on tullut eniten Rantasalmella, 1 063 euroa, jossa sähkön lisäksi vesi- ja jätemaksut ovat kallistuneet huomattavasti.

Mikäli energian osuuden jättää huomioimatta vertailussa, asumismenot ovat nousseet aiempaa rivakammalla tahdilla. Jätemaksut ovat nousseet keskimäärin 47,1 prosenttia, kiinteistövero 6,5 prosenttia ja vesimaksut 5,5 prosenttia viime vuodesta. Tänä vuonna vertailun kalleimmat asumiskustannukset ovat Paraisilla, jossa asumismenoihin menee vuodessa 7 091 euroa. Seuraavaksi kalleimmat kunnat ovat Sastamala, Järvenpää, Kemiönsaari ja Lempäälä. Vertailun halvin kunta on Pietarsaari, jossa asumiskuluihin menee 4 484 euroa vuodessa. Seuraavaksi edullisimmat asumiskustannukset ovat Seinäjoella, Kauhavalla, Forssassa ja Loimaalla.

Vakiomuotoisen 120 m2 omakotitalon
kuntakohtaisten maksujen osuudet 2024: Lämmitys (sähkö) 57 %, Käyttösähkö 16 %, Vesimaksut 16 %, Jätemaksut 6 %, Kiinteistövero (rakennus + tontti) 6 %

Eroa halvimman ja kalleimman kunnan välillä 2 607 euroa vuodessa. Jos vertailee kaikkia maksuja, on ero selvästi laskenut viime vuodesta, jolloin eroa kalleimman ja halvimman välillä oli 3 875 euroa.

Tontin kiinteistövero on huokeimmillaan vain 10 euroa vuodessa kahdeksassa kunnassa, kun kallein kiinteistövero on Espoossa, 895 euroa.

Kalleimmat vesimaksut maksetaan viime vuoden tapaan Parikkalassa, 1 666 euroa vuodessa, halvimmat Kempeleessä, 562 euroa vuodessa. Vesimaksut ovat nousseet vuodessa yli 200 euroa Rantasalmella ja Liperissä.

Jätehuollon korkeimmat maksut maksetaan Raahessa ja Sysmässä, yli 570 euroa, ja alhaisimmat, 216 euroa, Tampereella ja sen läheisissä kunnissa Kangasalla, Pirkkalassa,
Nokialla ja Lempäälässä. Jätehuollon maksujen seurantaan on lisätty biojätteen keräys neljän viikon tyhjennysvälillä.

”Usealla paikkakunnalla biojätteen pakollinen tyhjennysväli on tiheämpi kuin neljä viikkoa, ja kustannukset ovat tällöin huomattavasti suurempia. Koska on olemassa ratkaisuja toteuttaa keräys kustannustehokkaasti, niitä tulee myös käyttää”, toteaa Marju Silander.

Omakotiliitto teki selvityksen nyt kahdeksatta kertaa. Vertailussa on käytetty tyyppitalona 120 neliön sähkölämmitteistä omakotitaloa, joka sijaitsee 1 000 neliön tontilla. Aineistossa ostosähkön hintana käytetään kunnan alueella toimitusvelvollisen sähkön myyjän toistaiseksi voimassa olevan sähkösopimuksen hintaa. Selvityksen toteutti KTI Kiinteistötieto Oy.

Erityistä huolta aiheuttaa kiinteistöveron nousu

”Erityistä huolta aiheuttaa kiinteistöveron nousu ja hallitusohjelmaan kirjattu kiinteistöverouudistus. Vuoden alussa voimaan tullut tontin kiinteistöveroprosentin alarajan nosto puree jo odotetusti erityisesti Helsingissä ja Espoossa. Näissä kiinteistövero nousi yli 200 euroa eduskunnan päätöksen seurauksena”, huomauttaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.