Jarmo Kiuru, Suomen Omakotiliiton liittohallituksen 1. varapuheenjohtaja

Keskustelimme taannoin Omakotiliitossa dynaamisesta sähköverosta. Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa ajateltiin, että sähkömarkkinoiden hintojen mukaan vaihteleva sähkövero edistää sähkön kuluttajahintojen vaihtelua korostaen korkeimpia ja matalampia hintoja. Hankkeessa nähtiin, että dynaaminen sähkövero voitaisiin esimerkiksi porrastaa sähkön tuntihintatasojen mukaan.

Dynaaminen sähkövero olisi luonut kuluttajille kannustimen sitoutua kysyntäjoustoon sekä alentaa kulutusta, kun sähkötehosta on pulaa. Kyse olisi ollut reilun miljardin suuruisesta ruoskasta, jota heilauttamalla kuluttajat olisi saatu joustamaan.

Omakotiasujien rahoja hamuavat tahot ymmärsivät heti, mitä dynaaminen sähkövero olisi voinut merkitä liiketoiminnan kannalta. Se olisi saattanut tehdä kannattavaksi esimerkiksi kuukausihinnoiteltujen joustojärjestelmien myymisen omakotiasujille.

Jos omakotiasujan vuoden sähköenergialasku liikkuu tuhannen tai parin luokassa, on vaikea myydä tuotetta, jolla sähkölaskua alennettaisiin joillakin kympeillä. Tilanne olisi voinut olla toinen, jos sähkön hintapiikkejä olisi keinotekoisesti syvennetty valtiovallan toimesta.

Kalleimpien tuntien aikana saattoi melkeinpä kuulla, kuinka pörssisähkön käyttäjien kodeissa sähkökytkimet rapsahtelivat.

Nykyisen energiaepävakauden tilanteessa moni on siirtynyt pörssisähköön. Pörssisähkön käyttäjillä on tuoreessa muistissa musta perjantai 5.1.2024, jolloin sähkö maksoi pörssissä 2,35 €/kWh. Kalleimpien tuntien aikana saattoi melkeinpä kuulla, kuinka pörssisähkön käyttäjien kodeissa eri puolella Suomea sähkökytkimet rapsahtelivat, kun lattialämmityksiä tai vesivaraajia pudoteltiin pois päältä.

Pörssisähkön hintavaihtelut ovat nyt tehneet sen tehtävän, johon avuksi huudettiin valtiovaltaa ja dynaamista sähköveroa. Itse tunnustan luottavani enemmän pörssiin ja vapaaseen kilpailuun kuin elinkeinoelämän ja valtiovallan liittoon. Olemmehan Omakotiliitossa nähneet esimerkiksi, miten monopoliasemassa toimivien sähkönsiirtoyhtiöiden valvonta on virkamiesten toimesta epäonnistunut.

Sähkönkäyttäjät eri puolilla Suomea ovat pörssihinnoittelun perässä innostuneet kännykkä- ja wifi-pohjaisista kotiautomaatiojärjestelmistä, jotka maksavat muutaman kympin. Automaattisen jouston tarjoavia releitä en itse ole vielä sähkökaappiin asentanut, sillä siihen tarvitaan sähkömies. Olen kuitenkin ohjelmoinut sähköpistokkeen, joka jokaisena ehtoona hakee verkosta seuraavan päivän sähkön pörssihinnat ja ajastaa itsensä toimimaan viidelle halvimmalle tunnille. Olemme erilaisten älyttömien käänteiden kautta matkalla kohti älykkäämpää tulevaisuutta.

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.