Ajankohtaista keväällä 2024

Kukkivan omenapuun oksia, taustalla näkyy pensasaita ja punainen talo. Taustalla paistaa ilta-aurinko.
Kohta kukkii! Joka talvi ajatus keväästä taitaa tuntua yhtä kaukaiselta. Piipahtaa pihalle ilman paksujen tamineiden pukemista, kuunnella lintujen elämän kevättä, katsella puihin puhkeavia silmuja. Mutta niin vain kevät tulee joka vuosi! Onnekkaita ovat ne, jotka pääsevät nauttimaan siitä omassa pihassa. Ihmettelemään, mitä maasta nousee. Tuoksuttelemaan omenapuun kukkia.

Kesäkuusta 2024 alkaen biojätteen kierrätys on pakollista kaikille omakotitaloissa asuville yli 10 000 asukkaan taajamissa. Omakotilehti etsii remonttimuutoksia juttuja varten.

Puolessa pientaloista komposti

Kompostointi on kasvanut merkittäväksi keinoksi ratkaista pientaloissa asuvien biojätteen kierrätys, sillä joka toinen omakotiasuja kompostoi. Erilliskeräyksen on valinnut 18 prosenttia omakotiasujista. Silti yhä lähes kolmasosa omakotitaloasujista ei vielä kierrätä biojätteitään, käy ilmi Biolanin tuoreesta tutkimuksesta.

Kompostoijia motivoi kompostoinnin lopputuotteena syntyvä multa, jonka voi hyötykäyttää omassa puutarhassa. Lisäksi kompostoimalla voi pienentää jätehuollon laskua.

Biojätteen kierrätysvelvollisuus koskee myös omakotiasujia, ja viimeistään kesäkuussa 2024 se on pakollista kaikille omakotitaloissa asuville yli 10 000 asukkaan taajamissa. Myös kimppakompostori tai biojätteiden yhteiskeräys naapurin kanssa on hyvä vaihtoehto, jos itsellä syntyy verrattain vähän biojätettä.

Jos kompostointi tai sen aloittaminen tuntuu hankalalta, saat omakotiyhdistyksen jäsenenä ilmaista piha- ja puutarhaneuvontaa, jossa voit kysyä kaikenlaista vaikkapa kompostointiin liittyen. Neuvonta- ajan ja yhteystiedot löydät jäsensivuilta. Lue kotisivuiltamme, miten hyväksi havaituilla nikseillä kotikompostointi toimii entistä varmemmin. Hyvinvoiva komposti muistuttaa täytekakkua, ja artikkelin luettuasi tiedät, millä tavalla.

Puuseinän eteen aseteltuna kottikärryt, lapio, harja ja biojäteastia.

Etsimme remonttimuutoksia

Millaisia remonttimuutoksia olet tehnyt kotona, mökillä tai pihalla? Keräämme kiinnostavia remontti-ideoita ja toteutuksia ja teemme niistä juttuja Omakotilehteen ja Omakotiliiton kotisivuille.

Remontin ei tarvitse olla isolla rahalla tehty, vaan arvostamme muodonmuutoksissa kekseliäisyyttä ja esimerkiksi kierrätystä. Kerro remonttisi tarina ja lähetä mahdollisimman hyvälaatuisia kuvia osoitteeseen omakotilehti@omakotiliitto.fi kevään aikana. Voit laittaa myös ennen-jälkeen- kuvia. Kerro esimerkiksi mitä tehtiin, millaisessa talossa ja tilassa, miten toteutus eteni ja onnistui sekä mitä materiaaleja käytettiin. Jos tarinasi julkaistaan, otamme yhteyttä ja kysymme tarvittaessa lisätietoja. Toimituksella on oikeus muokata ja lyhentää tekstejä ja julkaista kuvat tarinan yhteydessä. Remppakuulumisiin!

Suomen lippu liehuu tuulessa

Lippu salkoon maaliskuussa. Omakotipäivää vietetään tänä vuonna 30.3. Liputa omakotiasumisen kunniaksi!

Viljele hernettä! Vuoden maatiaiskasvi herne on erinomainen kasviproteiinin lähde ja luonnollinen maaperän parantaja.

Aurinkopaneeleja talon katolla. Kattotiilet ovat punaiset ja taustalla näkyy auringonlasku.

Aurinkoenergiaa. Pian pääsee taas vertailemaan aurinkosähköä toimittavia yrityksiä. aurinkosahkoakotiin.fi

Viherkasveja mustissa, jalallisissa metallisissa kasvilaatikoissa.

Kevättä nuuhkimaan. Kevätmessuilta löytyy ideoita kotiin, mökille ja puutarhaan 21.–24.3. kevatmessut.fi

Perinteinen Linnulle koti -kiertue RTV-myymälöissä

Omakotiyhdistykset järjestävät kevään aikana RTV:n myymälöissä linnunpönttötalkoot. Tervetuloa nikkaroimaan linnuille koti! Linnunpönttökiertueen idean kehittäjä Arto Seppälä on urakoinut RTV:n tarjoamat materiaalit kokoamista vaille valmiiksi.

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.