Sähkösopimuksissa on aiempaa enemmän valinnanvaraa

Sähkölinja

Oman ostosähkön sopimuksen valinta on aiempaa haastavampaa, kun vaihtoehtoja on tarjolla paljon. Joissakin sopimuksissa hintaan voi vaikuttaa omalla kulutuksella.

Sähkösopimusviidakko on muuttunut nopeasti. Energiakriisi sai määräaikaisten sähkösopimusten hinnat pomppaamaan korkeiksi, mutta nyt niiden hinnat ovat alkaneet laskea. Kuitenkin yhä useampi kantaa riskin sähkön hinnanvaihteluista itse ja valitsee pörssisähkön. Se kannattaa erityisesti, jos jaksaa seurata kulutustaan ja sähkön hintaa tai jos ohjaa ja ajastaa kotinsa lämmitystä tai laitteita itse tai automaation avulla.

Markkinoille on tullut uudenlaisia sopimuksia, joita voi olla vaikea vertailla keskenään. Vertailupalvelut eivät pysy sopimustyyppien kirjon perässä, mikä voi tehdä vertailusta entistä kinkkisempää. Varovainen kuluttaja valitsee määräaikaisen sopimuksen, riskejä kaihtamattomampi toistaiseksi voimassa olevan tai pörssisähkösopimuksen.