Advokat Marina Furuhjelm, Advokatbyrå Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy

När man i ett husbolag eller egnahemshus funderar på att bygga ett staket vid tomtgränsen, är det först skäl att granska den egna kommunens byggnadsordning och vad som i detaljplanen och anvisningarna för byggande av området sägs om staket.

Instruktionerna för staket varierar från kommun till kommun. Anvisningar och föreskrifter kan gälla placeringen av staketet, dess höjd och material. I vissa kommuner kan byggandet av staket också kräva att man ansöker om åtgärdstillstånd.

Utgångspunkten är att man måste komma överens med ägaren till grannfastigheten om att bygga ett staket vid tomtgränsen. Grannens samtycke kan enligt byggnadsordningen behövas även om staketet byggs närmare gränsen än vad som är staketets höjd. Samtycke bör begäras skriftligt.