Oma energiankäyttö tutuksi ennen investointeja

Piirretyt hahmot säätävät lämminvesivaraajaa ja lämmityspatteria.

Omakotiasuja voi leikata roimasti energiankulutustaan pelkästään omien käyttötapojen muutoksilla. Harkituilla investoinneilla kulutus vähenee entisestään.

Energian vuotuinen kokonaiskulutus ja lämmitysmuoto antavat suuntaviivat sille, millaisia energiansäästötoimia voi omakotitalossa tehdä kannattavasti”, sanoo energia-asiantuntija Sami Seuna Ekokumppanit Oy:stä.

Laajin pelikenttä on vesikiertoisessa lattialämmityksessä, jossa olosuhteet lämpöpumpulle ovat kaikkein edullisimmat. Jos lämmitykseen käytetään pääasiassa sähköä tai öljyä, sen käytöstä pyritään leikkaamaan suurin osa pois.