Aurinkoa talteen – Näin aurinkopaneelien hankinta kannattaa aloittaa

Savanderin perheelle on kertynyt aurinkopaneeleista myönteisiä kokemuksia puolentoista vuoden ajan.

Vaaleansininen omakotitalo heräilee Hyvinkäällä kirpeään syysaamuun. Aurinko paistaa jo, mutta aurinkopaneelit katolla ovat kuurassa, ennen kuin aurinko kiertää talon toiselle puolelle. Talvella paneelit eivät juuri tuota sähköä, mutta pimein aika on juuri oikea aika suunnitella tulevaa. Siksi julkaisemme jutun aurinkopaneeleista marraskuussa. Suosituiksi nousseita aurinkopaneeleja saattaa joutua jonottamaan pitkäänkin, joten jos niitä on harkinnut, kannattaa lähteä liikkeelle.

Jussi Savander avaa oven ja toivottaa tervetulleeksi perheen kotiin. Viisihenkinen perhe on asunut talossa reilut neljä vuotta. Vuonna 2006 rakennetussa talossa on vesikiertoinen lattialämmitys, jossa veden lämmitys hoidetaan sähkölämmityksellä. Lisälämmönlähteenä on olohuoneen takka, jota poltellaan omilla puilla. Jussi on kotoisin Mikkelistä ja tuo siellä käydessään aina peräkärryllisen puita mukana. Sähköä kuluu aika tyypillisen omakotitalon verran,18–20  000 kilowattituntia vuodessa. Kulutusta seurataan kuukausi- ja vuositasolla, mutta ei tarkemmin.