Rotankolo puutarhassa
Kooltaan 4–5 sentin reikä kertoo, että pihassa majailee rottia. Rotankolon vieressä ei ole multakekoa.

Jyrsijäongelmat ovat yleisiä omakotialueilla ja mökkiseuduilla. Jos tontilla vilahtaa jyrsijä, kannattaa valpastua välittömästi. Tärkeintä on pitää kaikki syötävä pois saatavilta.

Syksyn myötä jyrsijöille on katettu runsas ruokapöytä, kun puutarhoissa on omenoita ja marjoja. Rottapopulaatio syntyy edullisissa oloissa äkkiä: rotta on sukukypsä jo 9 viikon ikäisenä ja poikasia voi syntyä 70–80 vuodessa. Jos ruokaa löytyy paljon, iso osa poikasista jää henkiin”, sanoo Tuholaistorjuntakeskus Oy:n toimitusjohtaja Salomo Rauthovi.

Rauthovi korostaa hyvää jätekuria. Avokompostiin saa laittaa vain lehtiä ja havuja. Jäteastioiden ja lämpökompostorien on oltava ehjiä ja hyvin kannella suljettuja. Kompostorin alle voi virittää vielä metalliverkon. Sopivan kokoisiin keräys­astioihin ja riittäviin tyhjennysväleihin kannattaa kiinnittää huomiota.