Kevät tulee hedelmätarhaan – miten puita leikataan ja hoidetaan?

Kuvassa henkilö sahaa omenapuun oksaa oksan tyvestä. Oksilla on hieman lunta.
Vähänkin paksummat oksat kannattaa lyhentää ennen kuin ne otetaan rungon myötäisesti pois, jotta poistettava oksa ei repäise rungosta isoa palaa pois.

Keväällä on hyvä hetki leikata omenapuita, jotta sienitaudit eivät pääse jylläämään niin pahasti ja latvus saa enemmän valoa. Hyvä hetki leikkaukselle on kovien pakkasten jälkeen aina siihen saakka, kun silmut alkavat turvota ja kasvu käynnistyy.

Omenapuun kevätleikkaus pitää sadot runsaina

Omakotiliiton neuvontavideolla vieraillaan omenapuun kevätleikkauksessa. Puutarhaopettaja, hortonomi Kirsi Tuominen kertoo, miten omenapuut leikataan niin, että sadot pysyvät runsaina vuodesta toiseen ja puu hyvinvoivana.