Pienennä suurikokoiset jätteet, kuten paksut hedelmien kuoret, kananmunankuoret ja kasvien lehdet ennen kompostiin laittoa.

Kompostoiminen ei ole vaikeaa, mutta hyväksi havaituilla nikseillä kotikompostointi toimii entistä varmemmin. Hyvinvoiva komposti muistuttaa täytekakkua, ja artikkelin luettuasi tiedät, millä tavalla.

Kurkista kompostoriin ja ota aistit avuksi! Hyvin hoidetun kompostorin tuoksu on multainen, kuin maa keväällä lumien sulaessa. Komposti on painunut selvästi alaspäin viime täytöstä ja lämpö pöllähtää kasvoille. Mittari näyttää 55 astetta. Pieneliöillä on asiat mallillaan.

Nakkaa päälle uutta tavaraa ja perään kolmasosan verran seosainetta. Kompostissa pätee yksinkertainen neuvo: Veit sitä taikka tätä, älä peittämättä jätä. Sekoittaa ei kannata, ellei kompostissa ole jotain vikaa, jottei turhaan häiritse pieneliöiden uurastusta.