Valmistaudu syyssateisiin huolehtimalla hulevesistä

Rännin kourupuhdistin

Syksy saapuu sateineen ja tonteilla riittää taas hulevettä, joka on johdettava pois taloa kastelemasta. Vesien virtausten hallinta on syksyn tärkein huoltotoimi.

Syyssateiden edellä on hyvä muistaa, että omistaja on vastuussa oman kiinteistönsä hulevesien hallinnasta. Kovalla sateella onkin järkevää hakeutua ulos tarkkailemaan tonttinsa vesien virtauksia. Jos vedet eivät virtaa hallitusti, on aika tehdä huoltotoimia.

Kosteusvauriot ovat tutkitusti suuri uhka rakennuksille, mutta osa omakotitontin ja -talon tärkeistä syystoimista tahtoo silti unohtua. Maaston kallistuksia, ojituksia, vettä kerääviä painanteita ja pihan pintamateriaalien riittävää vedenläpäisyä pitäisi tarkastella kriittisesti. Huomiot on hyvä kirjata muistiin myös rännien uusimisen tai kattoremontin varalle.