Venttiilit tärkeitä painovoimaisessa ilmanvaihdossa

Kaaviokuva omakotitalon ilmanvaihdosta.

Jos talossa on painovoimainen ilmanvaihto, pitää korvausilman saannista huolehtia tarkkaan.

Painovoimaisessa ilmanvaihdossa tuloilmaa saadaan korvausilmaventtiileistä tai ikkunan ilmanvaihtoaukoista asuinhuoneisiin, ja poistoilma ohjautuu ulos esimerkiksi liesituulettimen ja kylpyhuoneen poistoilmaventtiilin kautta. Painovoimainen ilmanvaihto vaatii lämpötilaeroa sisä- ja ulkoilman välillä, joten ajoittain ilmanvaihto toimii vain tuulettamalla ikkunoiden ja ovien kautta.

Ilmavirtaa voi säätää venttiilien ja säleikköjen avulla. Korvausilmaventtiileitä tarvitaan makuuhuoneisiin ja olohuoneeseen. Poistoilmaventtiileitä tarvitaan keittiöön, kylpyhuoneisiin, vaatehuoneisiin ja wc-tiloihin. Pääsääntö on, että ilman pitäisi vaihtua kerran kahdessa tunnissa ja ilman tulee päästä liikkumaan huoneiden välillä.

Vain Omakotiliiton jäsenille

Omakotiliiton jäsenyys kannattaa, koska pienellä jäsenmaksulla varmistat, että saat ajankohtaista ja tärkeää tietoa asumisesta, neuvontaa ja rahanarvoisia etuja!

Omakotilehti on Omakotiliiton jäsenlehti, jonka jäsenet saavat neljä kertaa vuodessa. Lehti tarjoaa ajankohtaista tietoa ja asiantuntijoiden artikkeleita monipuolisesti asumisen eri osa-alueilta.