Pahikset pois pihalta – näin hävität vieraslajit

Kaunista lupiinia on aikoinaan siirretty puutarhoihin. Nykyään se saattaa levitä pihoihin teiden pientareilta.

Erilaisia kansallisesti haitalliseksi määriteltyjä haittalajeja ovat muun muassa kurtturuusu, komealupiini ja aasialaista alkuperää olevat suuret tatarkasvit. Ne uhkaavat valloittaa paitsi pihan myös maamme luonnonvaraisia alueita.

Heti kevään tullen kannattaa kaivella lapiot, oksasakset ja viikatteet esiin. Ovatpahan sitten valmiina, kun pahislajit aikovat jatkaa pihanvalloitustaan. Muun muassa kurtturuusu, komealupiini ja aasialaista alkuperää olevat suuret tatarkasvit on määritelty kansallisesti haitallisiksi vieraslajeiksi, jotka tulee hävittää. Ne uhkaavat valloittaa paitsi pihan myös maamme luonnonvaraisia alueita.

Näivetä kasvuinto