Käsi pitää suurennuslasia, joka on tarkentanut radon-alkuaineen symboliin Rn.

Radonkaasua esiintyy maaperässä, josta se pääsee sisälle taloon vuotoilmavirtojen mukana lattian ja seinän liitoskohdista. Radonkaasu on hengitettynä haitallista terveydelle, ja suuret radonpitoisuudet lisäävätkin riskiä sairastua keuhkosyöpään.

Huoneilman radonpitoisuus mitataan radonmittauspurkeilla lämmityskauden aikana. Hyödynnä siis Omakotiliiton jäsentarjous radonmittauspurkeista! Jos radon­pitoisuus ylittää raja-arvot, kannattaa kääntyä radonkorjauksiin erikoistuneen ammattilaisen puoleen.

Pienissä ylityksissä riittävät useimmiten alapohjantiivistystyöt sekä ilmanvaihdon parantaminen. Suuremmissa pitoisuuksissa tarvitaan usein radonpoistojärjestelmän asennuksia.

Vain Omakotiliiton jäsenille

Omakotiliiton jäsenyys kannattaa, koska pienellä jäsenmaksulla varmistat, että saat ajankohtaista ja tärkeää tietoa asumisesta, neuvontaa ja rahanarvoisia etuja!

Omakotilehti on Omakotiliiton jäsenlehti, jonka jäsenet saavat neljä kertaa vuodessa. Lehti tarjoaa ajankohtaista tietoa ja asiantuntijoiden artikkeleita monipuolisesti asumisen eri osa-alueilta.