Lausunto paloturvallisuuslaitteita koskevista sisäministeriön asetuksista

Julkaistu

Asia:  VN/12842/2024

Yleiset huomiot

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esityksestä  koskien eräitä paloturvallisuuslaitteita koskevista sisäministeriön asetuksista

Omakotiliitto on alansa ainoa valtakunnallinen pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka edistää pientalovaltaista elämänmuotoa. Omakotiliitto on puoluepoliittisesti sitoutumaton, ja siihen kuuluu 233 paikallisyhdistyksen kautta jo yli 70 000 jäsentä (kotitaloutta). Suomessa on yhteensä lähes 1,2 miljoonaa pientaloa ja noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa.

Omakotiliitto esittää huomioita pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden näkökulmasta, joille on erittäin tärkeää, että paloturvallisuuslaitteet ja tuotteet ovat käyttötarkoitukseensa sopivia ja toimintavarmoja sekä ominaisuuksiltaan sellaisia, että niitä voidaan käyttää turvallisesti ja ilman vaaraa ihmisille, omaisuudelle tai ympäristölle.  Lähtökohtaisesti Omakotiliitto pitää tärkeänä, että sääntelyä selkeytetään ja turhaa sääntelyä karsitaan, ja että pidetään huolta etteivät kotitalouksien asumiskustannukset nouse säädösuudistuksien myötä.

Omakotiliitto pitää tärkeänä, että tuotteet on varustettava tarpeellisilla vaatimukset täyttävillä merkinnöillä ja tuotteen mukana on toimitettava tarvittavat tiedot, jotta tuotteet asennetaan, käytetään ja huolletaan oikein.

Omakotiliitto muistuttaa viestinnän neuvonnan merkityksestä kuluttajille lakimuutoksesta, sekä yleisesti ottaen paloturvallisuustuotteiden hankinnassa, huollossa ja ylläpidon tarkistuksessa.

Jatkamme mielellämme yhteistyötä aiheessa.

Kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry

Marju Silander

Ari Rehnfors
puheenjohtaja

Sisäministeriön asetus paloilmoittimista ja automaattisista sammutuslaitteistoista

Ei lausuttavaa.

Sisäministeriön asetus käsisammuttimista

Esityksestä kohderyhmäämme koskee erityisesti käsisammuttimet ja palovaroittimet. Kuluttajat hankkivat nämä tuotteet usein päivittäistavarakaupasta tai rautakaupasta. Esityksen mukaan koteihin hankittavien käsisammuttimien väri voi poiketa jatkossa 1 § säädöksestä. Tämä voi kannustaa sammuttimen hankintaan, kun vaihtoehtoja on jatkossa enemmän.

Sisäministeriön asetus rakennusten poistumisreittien merkitsemisestä ja valaisemisesta

Ei lausuttavaa.

Sisäministeriön asetus palovaroittimista

Esityksessä on poistettu tarkennuksia palovaroittimien sijainneista. Omakotiliitto pitää tärkeänä, että jatkossakin palovaroittimien hälytysäänien tulee kuulua kaikkiin tiloihin, joissa normaalisti oleskellaan. Täten Omakotiliitto ehdottaa, että uuteen esitykseen palovaroittimista lisätään nykyisestä asetuksesta ”yksi varoitin/60 m2” tarkennukseksi asetuksessa 3 pykälän kolmannessa momentissa oleva vaatimus, jossa todetaan:

”… Huoneistoalan lisäksi palovaroittimien määrässä ja sijoittamisessa tulee ottaa huomioon suojattavan tilan muoto ja erityistä syttymisvaaraa aiheuttavat toiminnot.”

sekä 4 pykälän tekstillä: ”Palovaroittimen ja muun palonilmaisulaitteen hälytysäänen tulee kuulua asunnon kaikkiin osiin, joissa normaalisti oleskellaan. Tarvittaessa hälytys tulee antaa muutenkin kuin äänimerkillä.”

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.