Lausunto RTS 24:14 -kortista Luonnon monimuotoisuus rakennetussa ympäristössä

Julkaistu

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua RTS 24:14 -kortista: Luonnon monimuotoisuus rakennetussa ympäristössä.

Omakotiliitto edustaa pientalo- ja vapaa-ajanasukkaita, ollen alan ainoa valtakunnallinen edunvalvoja. Omakotiliitto on sitoutumaton ja yleishyödyllinen kansalaisjärjestö, jossa on jäseniä lähes 70 000 (kotitaloutta), jotka kuuluvat noin 230 paikalliseen jäsenyhdistykseen. Tarjoamme monipuolisia palveluita, neuvontaa (kuten rakentaminen, energia-asiat, lakineuvonta, pihaneuvonta) ja tietoa asumiseen liittyvästä lainsäädännöstä.

Ohjekortissa avataan luonnon monimuotoisuuden käsitteistöä ja annetaan tarvittavat perustiedot monimuotoisuuden heikkenemisen syistä rakennetussa ympäristössä sekä ehdotetaan konkreettisia toimenpiteitä, miten luonnon monimuotoisuutta voidaan huomioida ja edistää paremmin suunnittelussa, rakennushankkeissa ja ylläpidossa. Ohjekortti on suunnattu suunnittelijoille ja hankkeeseen ryhtyville.

Omakotiliiton nostaa esille lausuntonaan pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden näkökulmasta seuraavia asioita, joiden avulla he voivat omalta osaltaan osallistua ja huolehtia luonnosta.

• Tarjolla tulee olla asiapohjaista ja tutkittua tietoa selkeässä muodossa. Tarvitaan myös neuvontaa ja koulutusta, miten omasta lähiluonnosta voi pitää parempaa huolta ja mitkä asiat erityisesti rakennetussa ympäristössä on syytä huomioida.
• Ohjekortin tiedon mukaan Suomalaisten omakotitalojen piha-alojen yhteenlaskettu pinta-ala on 1500 km2. Tämä tuo esille omakotitaloasukkaiden merkityksen ja mahdollisuudet edistää luonnon monimuotoisuutta monipuolisten pihojen ja monikerroksellisen kasvillisuuden avulla. Ihmiset ovat kiinnostuneita osallistumaan ja toimimaan, esimerkiksi Omakotiliiton webinaarit ovat saavuttaneet suuren suosion miten monimuotoista pihaa voidaan rakentaa ja pienillä toimilla edistää monimuotoisuutta.
• Kasvillisuus- ja materiaalivalintoihin tarvitaan selkeätä tietoa.
• Esimerkiksi Sitran vuonna 2021 tehdyn ihmisten luontosuhteen kyselytutkimuksen perusteella luonto on tärkeää ihmisille, ollaan valmiita tekoihin, koetaan saatavan aineetonta hyvinvointia ja koetaan luontokadon pysäyttämisen olevan kaikkien asia. Lähiluonnossa liikkuminen oli neljän viidestä mielestä tärkein luontoteko. Luonnon hyötykäyttö (puutarhanhoito, viljely, metsänhoito) oli tärkeää kolmannekselle. Pientalo- ja vapaa-ajan asukkailla oma piha tarjoaa luontaisen mahdollisuuden toimia.
• Suomessa on laaja joukko kolmannen sektorin toimijoita ja esimerkiksi valtakunnallisesti toimivan Suomen Omakotiliiton kautta tavoitetaan paikallisten omakotiyhdistysten kautta laaja joukko suomalaisia, lähes 70 000 kotitaloutta, omakotitalo- ja vapaa—ajan asukkaita mukaan luontotyöhön.

Jatkamme mielellämme yhteistyötä asiassa.

Kunnioittavasti
Suomen Omakotiliitto ry

Marju Silander

Ari Rehnfors

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.