Lausunto luonnoksesta laiksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta annetun lain kumoamisesta

Julkaistu

Asia:  VN/19970/2024

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi, joka koskee Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta annetun lain kumoamista.

Omakotiliitto edustaa pientalo- ja vapaa-ajanasukkaita, ollen alan ainoa valtakunnallinen edunvalvoja. Omakotiliitto on sitoutumaton ja yleishyödyllinen kansalaisjärjestö, jossa on jäseniä lähes 70 000 (kotitaloutta), jotka kuuluvat noin 230 paikalliseen jäsenyhdistykseen. Tarjoamme monipuolisia palveluita, neuvontaa (kuten rakentaminen, energia-asiat, lakineuvonta, pihaneuvonta) sekä tietoa asumiseen liittyvästä lainsäädännöstä.

Esityksen vaikutusten arvioinnissa on todettu, että korona-aikana tehdyt määräaikaiset tuet rakennusten energiatehokkuuteen, ajoneuvojen latausinfraan ja kuntien öljylämmityksestä luopumiseen ovat määrärahoiltaan joko loppuneet tai loppumassa. Omakotiliitto muistuttaa hallitusohjelman tavoitekirjauksista rakennusten energiatehokkuuden parantamiseksi ja fossiilittomaan lämmitysenergiaan siirtymiseksi. Omakotiliitto katsoo, että jatkossakin tarvitaan heikoimmassa asemassa olevien ihmisten tukemiseksi avustuksia ja määrärahoja remontteihin ja esittää, että päättyneiden tai päättymässä olevien määrärahojen tilalle aloitetaan viipymättä valmistelut uusien tukimuotojen aikaansaamiseksi.

Suomen perustuslain 19 §:n 4 momentin mukaan julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä. Esityksen myötä ympäristöministeriölle siirtyvät asunto-olojen kehittämisen tehtävät liittyvät keskeisesti julkisen vallan velvollisuuteen edistää jokaisen oikeutta asuntoon. On hyvä, että siirrolla ei muutettaisi tehtävien sisältöä, vaan esimerkiksi asuntojen tuotantoon, hankintaan ja perusparantamiseen myönnettävän valtion tuen sekä asumiseen liittyvien valtion avustusten ja takausten toimeenpanosta huolehdittaisiin kuten tähänkin asti.

Omatoimisen asumisen järjestämisen keskeinen osa on omakotitalorakentaminen ja niiden remontointi. Omakotiliitto tuo esille pientaloasumiseen  liittyvät kehittämistarpeen ja esittää, että arava-järjestelmän tukia tai takauksia kehitetään ja ne saatetaan uudelleen saataville kerrostalorakentamisen lisäksi myös  omakotitaloille. Tämä parantaisi muun muassa matalatuloisten kotitalouksien mahdollisuuksia kohtuukokoiseen ja -hintaiseen pientaloasumiseen. Arava- järjestelmän kautta on ennenkin tuettu niin omakotitalojen rakentamista kuin energiatehokkuusremontteja. Nämä molemmat voivat parhaimmillaan avittaa tämänhetkistä rakennusalan hankalaa työllisyystilannetta.  Omakotitaloissa rakentamis- ja remontointipäätöksen tekevä kotitalous on joustava päättäjä, ja sopivien avustus- ja/tai takausmuotojen myötä voidaan nopeallakin aikataululla saattaa pientalohankkeita käyntiin ja parantaa työllisyyttä sekä lisätä esimerkiksi julkisen sektorin arvonlisävero- ja tuloverotuloja.

Muutoksen myötä on oletettavissa muutoksia toimintaan. Omakotiliitto pitää tärkeänä, että ministeriö osallistaa sidosryhmiä ja viestii selkeästi ja aktiivisesti esimerkiksi mahdollisista energiatodistusjärjestelmään kohdistuvista muutoksista. Kuluttajille tulee informoida riittävästi ja selkeästi tulevista muutoksista, ja siitä miten ne vaikuttavat asumiseen.

Jatkamme mielellämme yhteistyötä aiheessa.

Kunnioittavasti
Suomen Omakotiliitto ry