Lausunto luonnoksesta maanmittauslaitoksen maksuista sekä kaupanvahvistuksesta perittävistä maksuista ja korvauksista

Asia: VN/16542/2024

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua luonnosehdotuksesta maa- ja metsätalousministeriön asetukseksi maanmittauslaitoksen maksuista sekä kaupanvahvistuksesta perittävistä maksuista ja korvauksista.

Omakotiliitto edustaa pientalo- ja vapaa-ajanasukkaita, ollen alan ainoa valtakunnallinen edunvalvoja. Omakotiliitto on sitoutumaton ja yleishyödyllinen kansalaisjärjestö, jossa on jäseniä lähes 70 000 (kotitaloutta), jotka kuuluvat noin 230 paikalliseen jäsenyhdistykseen. Tarjoamme monipuolisia palveluita, neuvontaa (kuten rakentaminen, energia-asiat, lakineuvonta, pihaneuvonta) sekä tietoa asumiseen liittyvästä lainsäädännöstä.  Omakotiliiton tavoitteet ovat kohtuulliset asumiskustannukset, pientaloasumisen edistäminen sekä kohtuullinen ja kannustava sääntely.

Esityksessä ehdotetaan valtiotalouden kustannusvastaavuuden saavuttamiseksi korotettavaksi ministeriön asetuksella säädettyjä voimassa olevia kirjaamisasioista perittäviä maksuja yleisen kustannustason nousua vastaavasti.

Omakotiliitto seuraa asumiskustannusten vuosittaista nousua Suomessa ja edellyttää, että asumiskustannukset tulee pitää kohtuullisina. On tärkeää, että kuluttajille, jotka ovat kiinteistönomistajia, ei nosteta välttämättömien palveluiden kustannuksia tarpeettomasti ja kohtuuttomasti.

Omakotiliitto toteaa, ehdotuksesta aiheutuu jatkossa pientaloasukkaille korkeammat maksut kiinteistön kirjaamisasioissa. Uusina kustannuksina puolestaan esimerkiksi maksu panttaamattomuussitoumuksen merkitsemisestä ja poistamisesta sekä kiinnitysten kuolettamisesta. Esityksen mukaan palveluiden sähköinen kehittäminen vaatii jatkossa lisäresursseja, joka voi tuoda pidemmällä ajalla kustannussäästöjä ja helpottaa asiointia. Omakotiliitto muistuttaa tähän, että palveluita tulee olla kuitenkin saatavilla myös henkilöille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää digitaalisia palveluita ja myös näiden palveluiden tulee olla kohtuullisen hintaisia.

Jatkamme mielellämme yhteistyötä aiheessa.

Kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry

Marju Silander

Ari Rehnfors

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.