Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja valmiuslain muuttamisesta

Julkaistu

Suomen Omakotiliitto ehdottaa huomioitavaksi eri palkkatuki- ja muiden työllistämismallien kautta riittävän rahoituksen ja resurssien turvaaminen kolmannen sektorin toimijoille ikäihmisten kotona asumisen tueksi. Yksi vaihtoehto turvata tätä on perustaa Kotona asumisen avustusohjelma, jolla mahdollistetaan kehittämis- ja tukitoiminta ikäihmisten kotona asumisen turvaamiseen.

Asia:  VN/14717/2024

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi työvoimapalvelujen järjestämisestä annetun lain 83 ja 91 §:n muuttamisesta ja valmiuslain muuttamisesta.

Omakotiliitto edustaa pientalo- ja vapaa-ajanasukkaita, ollen alan ainoa valtakunnallinen edunvalvoja. Omakotiliitto on sitoutumaton ja yleishyödyllinen kansalaisjärjestö, jossa on jäseniä lähes 70 000 (kotitaloutta), jotka kuuluvat noin 230 paikalliseen jäsenyhdistykseen. Tarjoamme monipuolisia palveluita, neuvontaa (kuten rakentaminen, energia-asiat, lakineuvonta, pihaneuvonta) sekä tietoa asumiseen liittyvästä lainsäädännöstä.

Omakotiliitto tuo lausunnossaan esille vapaa-ajan ja pientaloasukkaiden, kuten omakotitaloissa asuvien, näkökulmia työvoimapalveluiden järjestämiseen. Kannustamme kuntia ja kolmatta sektoria vahvempaan yhteistyöhön ikäihmisten kotona asumisen tueksi. Yksi mahdollisuus on hyödyntää ja kehittää Omakotiliiton vapaaehtoispohjalta toimivien jäsenyhdistysten omakotitalkkaritoimintaa erityisesti tässä tilanteessa, kun työvoimapalveluissa on tapahtumassa monia muutoksia.

Suomen ikääntyvä väestö tarvitsee yhä enemmän tukea, jotta he voivat asua omissa kodeissaan turvallisesti ja itsenäisesti mahdollisimman pitkään ja jatkossa on huomioitava paremmin omakotitaloissa asuvat ikäihmiset. Omakotiliiton jäsenyhdistysten tarjoamat omakotitalkkaripalvelut ovat olleet keskeisessä asemassa 2000-luvun alusta lähtien, jolloin kehitettiin omakotitalkkaritoiminta työ- ja elinkeinoministeriön rahoituksella. Nämä yhdistykset tarjoavat erityisesti ikääntyneille jäsenilleen apua, kun he itse eivät enää voi huolehtia kaikista omakotitalon pienimuotoisista huoltotöistä ja pihan kunnossapidosta. Tämä apu parantaa heidän elämänlaatuaan ja turvallisuuttaan sekä mahdollistaa kotona asumisen pidempään, joka puolestaan säästää yhteiskunnan varoja asumisen järjestämisessä ja tukee valtion asuntopolitiikkaa.

Omakotiliiton jäsenyhdistykset ovat kiinnostuneita kehittämään ja vahvistamaan yhteistyötä kuntien ja muiden järjestöjen kanssa. Omakotiliitto ehdottaa, että tulevan TE-uudistuksen myötä kunnissa olisi jatkossa vapaaehtoistoiminnan koordinaattoreita, jotka huolehtivat yhdistysyhteistyöstä ja tukevat yhdistyksiä erilaisen työllistämistoiminnan käynnistämisessä ja myös työntekijöiden löytämisessä. Samoin viestintäyhteistyö on tärkeää, jotta kuntalaiset saavat tietoa kunnan työllistämisen edistämistoimista, kunnan yhteistyöstä kolmannen sektorin kanssa sekä ikäihmisten kotona asumista tukevista toimista.

Jatkamme mielellämme yhteistyötä asiassa.

Kunnioittavasti
Suomen Omakotiliitto ry