Lausunto RTS-kortista 24:18 Ilmanvaihtojärjestelmän puhdistus ja ilmavirtojen säätö

Julkaistu

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua RTS 24:18 -kortista: Ilmanvaihtojärjestelmän puhdistus ja ilmavirtojen säätö. Tilaajan ohje.

Omakotiliitto edustaa pientalo- ja vapaa-ajanasukkaita, ollen alan ainoa valtakunnallinen edunvalvoja. Omakotiliitto on sitoutumaton ja yleishyödyllinen kansalaisjärjestö, jossa on jäseniä lähes 70 000 (kotitaloutta), jotka kuuluvat noin 230 paikalliseen jäsenyhdistykseen. Tarjoamme monipuolisia palveluita, neuvontaa (kuten rakentaminen, energia-asiat, lakineuvonta, pihaneuvonta) ja tietoa asumiseen liittyvästä lainsäädännöstä.

Kortissa on esitetty ilmanvaihdon puhdistusta ja ilmavirtojen säätöä käsittelevä ehdotus. Ehdotuksen ohjeessa kerrotaan sisäilman laadun tärkeydestä, kiinteistön ilmanvaihtojärjestelmän kunnossapidosta, eri kohdetyyppien suositelluista tarkastusmääräväleistä sekä puhdistus- ja säätöurakan vaiheet valmistelusta jälkityöhön. Ohje on suunnattu erityisesti kiinteistöjen omistajille ja ilmanvaihtojärjestelmien kunnosta vastaaville.

Omakotiliiton nostaa esille lausuntonaan omakotitaloasukkaiden näkökulmasta seuraavia asioita, joiden avulla omakotitalojen omistajat voivat huolehtia kiinteistöistään tehokkaasti ja taloudellisesti. Ilmanvaihdolla on merkitystä myös rakennuksen energiatehokkuuteen.

• Omakotitalojen omistajille tulee olla tarjolla tietoa, selkeitä ohjeita ja koulutus ovat tärkeitä ilmanvaihdon puhdistus ja huoltotarpeista.
  • Säännölliset tarkastukset ja huoltotoimenpiteet ovat merkittäviä, jotta varmistetaan tekninen toimivuus ja sisäilman terveellisyys ja turvallisuus.
  • Ilmanvaihdossa huoltovälien noudattaminen ja oikea-aikainen kunnossapito voivat vähentää pitkän aikavälin kustannuksia ja estää sisäilmaongelmien tai rakenteellisten vaurioiden syntymisen.
  • Omakotitaloasukkaille tulee olla tarjolla myös maksutonta tietoa ja neuvontaa ilmanvaihtolaitteistojen ylläpidossa ja huollossa, esimerkiksi kunnallisten tai valtiollisten tukipalveluiden kautta. Myös kolmannen sektorin toimijat on hyvä huomioida tehokkaana verkostona tavoittaa pientalo- ja vapaa-ajan asukkaat.

Jatkamme mielellämme yhteistyötä asiassa.

Kunnioittavasti
Suomen Omakotiliitto ry

Marju Silander

Ari Rehnfors

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.