Lausunto RTS-kortista 24:12 Kiinteistön tekniset käyttöiät ja kunnossapitojaksot

Julkaistu

Omakotiliitto korostaa maksuttoman tuen ja neuvonnan merkitystä teknisten järjestelmien ylläpidossa ja huollossa sekä energiatehokkuuden parantamisessa.

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua RTS 24:12 -kortista: Kiinteistön tekniset käyttöiät ja kunnossapitojaksot. Talotekniikka.

Omakotiliitto edustaa pientalo- ja vapaa-ajanasukkaita, ollen alan ainoa valtakunnallinen edunvalvoja. Omakotiliitto on sitoutumaton ja yleishyödyllinen kansalaisjärjestö, jossa on jäseniä lähes 70 000 (kotitaloutta), jotka kuuluvat noin 230 paikalliseen jäsenyhdistykseen. Tarjoamme monipuolisia palveluita, neuvontaa (kuten rakentaminen, energia-asiat, lakineuvonta, pihaneuvonta) ja tietoa asumiseen liittyvästä lainsäädännöstä.

Kortissa on esitetty päivitetyt kiinteistön teknisten järjestelmien käyttöiät sekä huolto- ja kunnossapitojaksot, jotka koskevat muun muassa lämmitysjärjestelmiä, vesijärjestelmiä, ilmanvaihtojärjestelmiä sekä kuntoarvioita.

Omakotiliiton nostaa esille lausuntonaan omakotitaloasukkaiden näkökulmasta seuraavia asioita, joiden avulla omakotitalojen omistajat voivat huolehtia kiinteistöistään tehokkaasti ja taloudellisesti, samalla kun edistävät kestävää kehitystä ja energiatehokkuutta:

• Omakotitalojen omistajille tulee olla tarjolla tietoa, selkeitä ohjeita ja koulutus ovat tärkeitä teknisten järjestelmien huoltotarpeista ja käyttöikien ennusteista.
  • Säännölliset tarkastukset ja huoltotoimenpiteet ovat merkittäviä, jotta varmistetaan teknisten järjestelmien pitkä käyttöikä ja turvallisuus.
  • Huoltovälien noudattaminen ja oikea-aikainen kunnossapito voivat vähentää pitkän aikavälin kustannuksia ja estää suurempien vaurioiden syntymisen.
  • Omakotitaloasukkaille tulee olla tarjolla maksutonta tukea ja neuvontaa teknisten järjestelmien ylläpidossa ja huollossa, esimerkiksi kunnallisten tai valtiollisten tukipalveluiden kautta.
  • Yhä useampi omakotitalon asukas on kiinnostuneempi energiatehokkuuden ja kestävän kehityksen edistämisestä asumisessa, kuten lämpöpumppujen käyttö ja lämmöntalteenoton tehostaminen. Tarjolla tulee olla neuvontaa energiatehokkuuden parantamisesta ja siirtymisestä päästöttömään lämmitysenergian käyttöön.

Jatkamme mielellämme yhteistyötä asiassa.

Kunnioittavasti
Suomen Omakotiliitto ry