Lausunto EED artiklasta 22 Tuomioistuinten ulkopuolisten riitojen ratkaisumenettelyistä

Lausunnon saaja: Energiavirasto

Suomen Omakotiliitto ry kiittää Energiavirastoa mahdollisuudesta antaa lausunto EED artiklan 22 yleiskuvan ja sen toimeenpanon suunnitteluun sekä riitojen ratkaisuun.

Omakotiliitto edustaa kotitalouksia, ja erityisesti pientalo- ja vapaa-ajanasuntojen omistajia Suomessa. Olemme alan ainoa valtakunnallinen edunvalvoja. Omakotiliitto on sitoutumaton ja yleishyödyllinen kansalaisjärjestö.

Omakotiliitolla on noin 70 000 jäsentä (kotitaloutta), jotka kuuluvat lähes 230 paikalliseen jäsenyhdistykseen eri puolella Suomea. Tarjoamme monipuolisia palveluita, neuvontaa (kuten rakentaminen, energia-asiat, lakineuvonta, pihaneuvonta) ja tietoa asumiseen liittyvistä lainsäädännöistä.

Suomessa on noin 1,2 miljoonaa omakotitaloa, joissa asuu noin 2,5 miljoonaa ihmistä. Lisäksi Suomessa on noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa, joita käyttää noin 2,7–2,9 miljoonaa ihmistä. Työmme koskettaa lähes jokaista suomalaista.

Artikla 22 Tiedottaminen ja tietoisuuden lisääminen Kohta 3 e)

Esityksen mukaan tämän artiklan soveltamiseksi 2 kohdassa tarkoitettuihin toimenpiteisiin on sisällyttävä tukikehyksen perustaminen 1 kohdassa mainittujen kaltaisille markkinatoimijoille ja erityisesti e) keskitettyjen palvelupisteiden tarjoaminen, jotta loppuasiakkaille ja loppukäyttäjille voidaan antaa kaikki tarvittavat tiedot heidän oikeuksistaan, voimassa olevasta lainsäädännöstä ja riitatilanteessa käytettävistä riitojenratkaisumenettelyistä. Tällaiset keskitetyt palvelupisteet voidaan sijoittaa yleisten kuluttajaneuvontapisteiden yhteyteen.

Alatyöryhmän ehdotus toimeenpanosta

Artiklan edellyttämät keskitetyt palvelupisteet perustuvat Suomessa jo toimiviin kilpailu- ja kuluttajaviraston (www.kkv.fi) kuluttajaneuvonnan ja kuluttaja-asiamiehen palveluihin. Lisäksi Kuluttajariitalautakunta (www.kuluttajariita.fi) antaa ratkaisusuosituksia kuluttajien ja yritysten välisiin oikeudellisiin riitoihin.

Energiavirasto neuvoo kuluttajia sen toimivaltaan kuuluvissa asioissa (https://energiavirasto.fi/ongelmatilanteet). Energianeuvontaa antavilla toimijoilla (Motiva, alueelliset energianeuvojat) on valmius ohjata kuluttajat ottamaan yhteyttä keskitettyihin palvelupisteisiin. Energianeuvonnassa on perustieto palveluista ja palvelupisteiden yhteystiedot. Energianeuvonta ei tee tulkintaa riita-asioissa (mm. minkä viranomaisen toimivaltaan asia kuuluu), vaan vain ohjaa kuluttajat keskitettyihin palvelupisteisiin.

Omakotiliitto kannattaa, että hyödynnetään toimeenpanossa olemassa olevaa toimintarakennetta. Omakotiliitto antaa myös energianeuvontaa kohderyhmälleen ja jäsenilleen ja opastaa kuluttajia eteenpäin riita-asioissa olemassa oleviin kuluttajanneuvonnan palveluihin. Omakotiliitto näkee, että kuluttajalle suunnattua viestintää tulisi selkeyttää ja vahvistaa, jotta kuluttajat löytävät palvelupisteet. Samoin tulee huolehtia, että Kuluttajariitalautakunnalla on riittävät toimintaresurssit kuluttajien palvelemiseen.

Artikla 22 Kohta 8

Esityksessä kerrotaan, että jäsenvaltioiden on varmistettava, että loppuasiakkailla, loppukäyttäjillä, energiaköyhyydestä kärsivillä ihmisillä, heikossa asemassa olevilla asiakkailla ja tapauksen mukaan sosiaaliperusteisissa asunnoissa asuvilla henkilöillä on käytettävissään yksinkertaiset, oikeudenmukaiset, avoimet, riippumattomat, tehokkaat ja toimivat tuomioistuinten ulkopuoliset menettelyt tässä direktiivissä säädettyjä oikeuksia ja velvollisuuksia koskevien riitojen ratkaisemiseksi riippumattoman mekanismin, kuten energia-asioiden oikeusasiamiehen tai kuluttajansuojaelimen tai sääntelyviranomaisen, avulla.

Jos loppuasiakas on Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2013/11/EU1 4 artiklan 1 kohdan a alakohdassa määritelty kuluttaja, tällaisten tuomioistuinten ulkopuolisten riitojenratkaisumenettelyjen on täytettävä mainitussa direktiivissä vahvistetut vaatimukset. Tätä tarkoitusta varten voidaan käyttää jäsenvaltioissa jo olemassa olevia tuomioistuinten ulkopuolisia riitojenratkaisumenettelyjä edellyttäen, että ne ovat yhtä tehokkaita. Jäsenvaltioiden on tarvittaessa varmistettava, että vaihtoehtoiset riitojenratkaisuelimet tekevät yhteistyötä tarjotakseen yksinkertaiset, oikeudenmukaiset, avoimet, riippumattomat, tehokkaat ja toimivat tuomioistuinten ulkopuoliset riitojenratkaisumenettelyt riidoissa, jotka koskevat tämän direktiivin soveltamisalaan kuuluvaan tuotteeseen tai palveluun liittyviä tai yhdistettyjä tuotteita tai palveluja. Yritysten osallistuminen kotitalousasiakkaiden osalta tuomioistuinten ulkopuolisiin riitojenratkaisumenettelyihin on pakollista, ellei jäsenvaltio osoita komissiolle, että muut menettelyt ovat yhtä tehokkaita.

Alatyöryhmän ehdotus toimeenpanosta koskien kotitalouksien kuluttajia:

1. Artiklan edellyttämä tuomioistuinten ulkopuolinen menettely on Suomessa kuluttajariitojen osalta Kuluttajariitalautakunta (www.kuluttajariita.fi), joka antaa ratkaisusuosituksia kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisissä riita-asioissa. Ennen ratkaisupyynnön tekemistä kuluttajariitalautakunnalle kuluttajan on yleensä oltava yhteydessä KKV:n kuluttajaneuvontaan, jossa avustetaan asian selvittämisessä ja pyritään asian sovinnolliseen ratkaisuun.

Omakotiliitto pitää ehdotusta hyvänä, mutta tunnistaa lisätarpeen tilanteisiin. Kuluttajariitalautakunta tekee suosituksia ja on olemassa tapauksia, joissa näiden perusteella kuluttajansuoja ei ole riittävän vahva.

Omakotiliitto pitää huolestuttavana suuntana viimeaikaista kehitystä suositusten noudattamisessa. Tästä esimerkkinä voidaan mainita korkeahintaisten määräaikaisten sähkösopimusten irtisanomisehtojen kohtuuttomuuteen liittyvät tapaukset. Sähkönmyyntiyhtiöt ilmoittivat laajalla rintamalla heti ratkaisusuositusten tultua julki, etteivät ne tule noudattamaan suosituksia. Omakotiliitto ehdottaa, että erityisesti näissä tilanteissa oleville kuluttajille tulisi olla myös muu välissä olla suojamekanismi, joka toimii vielä tuomioistuimien ulkopuolella. Monellakaan kuluttajalla ei ole mahdollista lähteä viemään sähkösopimustaan tuomioistuimeen taloudellisesti, ja myös ajallisesti on kyse pitkästä prosessista. Nämä tilanteet kuormittaisivat myös tuomioistuimia entistä enemmän. Yksi keino on vahvistaa Kuluttajariitalautakunnan asemaa niin, että ratkaisusuositusten merkitys olisi määräävämpi. Tällä käytännöillä voidaan myös vähentää ruuhkaa tuomioistumisissa asioissa, jotka on jo selvitetty Kuluttajariitalautakunnassa.

Jatkamme mielellämme asiassa sidosryhmäyhteistyötä ja keskustelua myös asumiseen, rakentamiseen ja remontointiin liittyvien neuvontapalvelujen kehittämisestä, sillä tulevina vuosina erityisesti pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden tiedontarve tulee mm. EU-lainsäädännön kehittymisen myötä lisääntymään merkittävästi. Tässä tarvitaan sekä julkisia mutta myös kolmannen sektorin toimijoita.

Kunnioittavasti
Suomen Omakotiliitto ry

Marju Silander

Ari Rehnfors

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.