Lausunto peruspankkipalvelu- ja luottolaitoslainsäädännön muutostarpeista

Lausunnon saaja: Valtiovarainministeriö

I Peruspankkipalvelut, käteisen saatavuus ja käytettävyys

Ovatko peruspankkipalveluiden saatavuus ja laatu tällä hetkellä riittäviä (tilien ja maksupalveluiden saatavuus, konttoreiden aukioloajat, muut palveluajat, henkilökohtaisten ja sähköisten palveluiden saatavuus ja käytettävyys, jne.)?

Peruspankkipalveluiden saatavuuteen on saattanut vaikuttaa joillekin heikentävästi muun muassa konttoriverkoston vähentyminen ja palveluaikojen muuttuminen. Toisaalta sähköisten palveluiden kehittyminen on voinut tuoda toisille joustavuutta asiointiin.

Onko peruspankkipalveluita vastaavien palveluiden hinnoittelu yrityksille ja muille yhteisöille (kuten yhdistykset) käsityksenne mukaan oikeasuhtaista?

Omakotiliitto on seurannut huolestuneena pienten yleishyödyllisten yhdistysten viestiä pankkipalveluiden hintojen jatkuvasta noususta. Pienille yhdistykselle jopa usean sadan euron pankkipalvelumaksut aiheuttavat kohtuuttoman taloudellisen rasitteen. Yhdistysten tulot ovat yleensä erittäin pienet ja suurin osa yhdistyksistä toimii vapaaehtoisvoimin. Yhdistyksille on oltava saatavilla kohtuuhintaisia peruspankkipalveluita.

Tällä hetkellä luottolaitoksilla on velvoite tarjota peruspankkipalveluita kuluttajille. Onko tämä peruspankkipalveluiden tarjoamisvelvoite riittävä vai tulisiko velvoitetta laajentaa myös muita toimijaryhmiä koskevaksi (esimerkiksi yhdistykset, mikro- ja pienyritykset, muut yritykset)?

Omakotiliitto esittää, että peruspankkipalveluiden tarjoaminen tulisi jatkossa kohdistua myös yhdistyksille, erityisesti yleishyödyllisille yhdistyksille. Yhdistyksille tulisi luoda oma toimijaryhmä, ja ei enää jatkossa asettaa samaan ryhmään yritysten kanssa.

Tulisiko pankeille asettaa tietty asiakaspalveluvelvoite (esimerkiksi edellytys asiakkaiden tiedusteluihin vastaamiseen tietyssä aikataulussa)? Tulisiko velvoite asettaa pelkästään peruspankkipalveluihin, joihinkin muihin palveluihin vai kaikkiin pankkipalveluihin liittyen?

Omakotiliitto pitää lähtökohtaisesti hyvänä, että pankeilla olisi asiakaspalveluvelvoite tietyssä ajassa, koska yhdistysten näkökulmasta asioiden hoitaminen perustuu vapaaehtoistoimijoiden toimintaan ja on tärkeää, että yhdistysten taloudellisten asioiden hoitaminen on sujuvaa.

Mahdollisia muita huomioita?

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta tulla kuultavaksi selvitystyöstä luottolaitoslainsäädännön muutostarpeiden kartoittamiseksi ja arvioimiseksi. Omakotiliitto pitää myös hyvänä, että otakantaa.fi palvelun kautta kannustetaan kansalaisia ja kansalaisjärjestöjä antamaan myös suoraan palautetta aiheesta ja viestitään tästä tärkeästä yhdistyksiä koskettavasta asiasta.

Omakotiliitto on Suomessa alan ainoa valtakunnallinen pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka edistää pientalovaltaista elämänmuotoa. Olemme yleishyödyllinen ja poliittisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, ja meillä on noin 230 jäsenyhdistystä, joissa yhteensä yli 70 000 henkilöjäsentä (kotitaloutta). Eri puolilla Suomea jäsenyhdistyksissämme toimii vapaaehtoiset henkilöt (noin 1000 henkilöä), jotka vastaavat yhdistyksen hallinnosta, taloudenhoidosta ja varsinaisesta toiminnasta. Edunvalvontatyömme koskettaa lähes 2,7 miljoonaa ihmistä Suomessa.

II Asiakkaansuoja pankkipalveluissa

Millä tavalla eri asiakasryhmät tulisi huomioida hyvässä pankkitavassa (esim. kuluttajat, pienyrittäjät, ei-kaupalliset yhdistykset, muut yritykset ja yhteisöt)?

Omakotiliitto muistuttaa, että Suomessa on yli 100 000 yhdistystä, jotka tarjoavat kansalaisille hyvin erilaisten aiheiden toiminnan parissa toiminnan. Yhdistystoiminta on merkittävää sosiaalista hyvinvointia tuottavaa toimintaa, ja on huomioitava, että yhdistysten asioita hoitaa vapaaehtoiset toimijat, joilla hyvin erilaista osaamista, he ovat hyvin eri ikäisiä ja heillä on erilaiset mahdollisuudet asioida.

Pankkipalveluiden tulee olla saavutettavia ja selkeitä. Yksi ratkaisu on luoda oma palvelukategoria yhdistyksille, jotka ovat yleishyödyllisiä ja ei kaupallisia. Yhdistyslain uudistuksen yhteydessä luotiin uusi kirjanpidon malli pienille yhdistyksille, joten tämä yksi tapa kehittää myös pankkipalveluita. Omakotiliitto pitää myös tärkeänä, että yhdistyksillä on mahdollisuus itse valita pankkipalvelunsa.

Suomen Omakotiliitto ry

Marju Silander

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.