Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi energian alkuperätakuista

Julkaistu

Työ- ja elinkeinoministeriö

Lausunto lausuntopalvelussa

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua.

Tausta
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki energian alkuperätakuista ja kumottavaksi voimassa oleva laki sähkön alkuperän varmentamisesta ja ilmoittamisesta. Ehdotetulla lailla pantaisiin täytäntöön uudelleenlaaditun uusiutuvan energian direktiivin (EU) 2018/2001, RED II alkuperätakuita koskeva sääntely sekä sähkömarkkinadirektiivin (EU) 2019/944 säännökset sähkön alkuperän ilmoittamisesta.

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Vaikka ehdotuksen vaikutuksen loppukäyttäjiin arvioidaan vähäisiksi, Suomen Omakotiliitto pitää avoimuuden lisäämistä lähtökohtaisesti positiivisena kehityksenä.

Alkuperätakuun laajentaminen hiilidioksidivapaaseen ydinvoimalla tuotettuun sähköön voidaan pitää loppukäyttäjille myönteisenä kehityksenä. Lämmöntuotannossa loppuasiakkaalla ei ole mahdollisuutta valita palveluntuottajaa. Suomen Omakotiliitto esittää kaukolämpöyhtiöiden tuoton, ja sen valvonnan, tiukentamista alkuperältään määriteltyjen kaukolämpötuotteiden käyttöönotossa. Nykyisellään kaukolämpötuotteiden alkuperän varmentaminen perustuu yhtiöiden omiin järjestelmiin.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry

Janne Tähtikunnas

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.