De flesta finländare drömmer om att bo i ett eget hus. Egnahemsförbundet arbetar för att det ska vara möjligt och överkomligt både nu och i framtiden. Dessutom ser vi till att husägarna inte glöms bort i det nationella beslutsfattandet.

Egnahemsförbundet för aktivt upp viktiga frågor på dagordningen, som rör liv och beskattning samt boende- och byggkostnader. Förbundet påverkar beslutsfattandet genom förslag och yttranden.

Egnahemsföreningar över hela landet samlar likasinnade boende i småhus som månar om livsstilen i enfamiljshus, en ren och säker livsmiljö och sina samboende.

Föreningarnas grundläggande uppgift är att främja intressen på det lokala planet, men det finns mängder av sidoaktiviteter som anordnas av föreningarna, t.ex. frivilliga städfester, växt- och blombytardagar och intressanta utflykter.

Finlands Egnahemsförbund är paraplyorganisation för lokalföreningarna. Medan lokalföreningarna arbetar lokalt på marknivå, bedriver takorganisationen lobbyverksamhet på nationell och internationell nivå avseende förberedelse och framtagning av lagstiftning och ändringar.

Vi arbetar i kommittéer och arbetsgrupper och erbjuder vår sakkunskap som input för rättsliga initiativ och ändringar.

Isä ja poika maalaavat aitaa keltaiseksi

Årsmedlemsavgiften varierar något mellan de lokala organisationerna, med ett mittvärde på ca 25 euro. Hemförsäkringar kan kosta flera hundra euro – men som medlem kan du få kraftig rabatt. Och det är inte allt – vi har mängder av andra förmåner och rabatter till dig!

• Nationell och internationell lobbyverksamhet för ditt bästa
  • Tidningen ”Omakoti” (på finska) fyra gånger per år
  • Bok om underhåll av hemmet
  • Lokala aktiviteter
  • Diverse rådgivningstjänster (endast på finska)
  • Rabatter och förmåner från olika företag
  • Och mycket mer!

Gå med genom att skicka namn och adress via e-post till toimisto@omakotiliitto.fi, ringa +358 (0) 9 6803710 eller fylla i vår medlemskapsblankett (på finska)

Finlands Egnahemsförbund är en politiskt oberoende lobby- och serviceorganisation för de som bor i enfamiljshus. Förbundet strävar efter att främja livsstilsintressen för alla som bor i enfamiljshus. De flesta medlemmar bor i friliggande småhus, men några bor i parhus eller olika former av radhus. Ett avsevärt antal medlemmar har även en fritidsbostad.

Finlands Egnahemsförbund är den enda nationella lobbyorganisationen inom sitt område. Vi vill skydda våra medlemmar mot höjda skatter och andra bördor som läggs på enfamiljshus. Medlemsantalet ökar ständigt och når redan över 74 000 bostäder. Välkommen att ansluta dig till oss – varje ny medlem ökar våra möjligheter att tala för bra boende i hus till ett rimligt pris.

Vårt jobb är att påverka beslutsfattarna – riksdag, ministerier och andra organisationer som tar fram bestämmelser. Förbundet tar initiativ, avger yttranden och kontaktar beslutsfattare. Ingen annan gör det här jobbet åt oss!

Du kan ge din input för att stödja livsstilen i enfamiljshus genom att gå med i någon av våra 250 lokala egnahemsföreningar. Med din hjälp blir vi ännu starkare. Du kan dessutom enkelt spara tillräckligt mycket pengar för att täcka medlemsavgiften genom att utnyttja våra många medlemsförmåner.

Anslut dig till oss!

Finska egnahemsförbundet är den enda nationella aktören inom boendefrågor. Vi främjar husägarnas intressen och erbjuder våra tjänster inom hela landet. Egnahemsförbundet är politiskt obundet och har omkring 74 000 medlemmar genom 250 lokalt verksamma föreningar.

Tillsammans med sina lokalföreningar tillhandahåller finska egnahemsförbundet information och rådgivning till sina medlemmar, för att hjälpa dem att vårda sina hem och sin miljö. Målet på lång sikt är att öka förståelsen för småhus vid såväl lokalt som nationellt beslutsfattande.

Våra mål är att

• säkerställa att husägarnas boendekostnader och skyldigheter är rimliga och rättvisa.
  • främja underhåll av småhus genom kunskap och information om renovering, större översyner och byggnation.
  • göra människors röster hörda genom att främja civil verksamhet

Det lokala intressefrämjandet är inriktat på lokala myndigheter. Det handlar om bekvämlighet, hälsa och säkerhet i bostadsområden – saker som påverkar både det dagliga boendet i enfamiljshus och bostadsmiljöerna.

Föreningarna fungerar som företrädare inom stadsplanering och zonindelning, och ombes ofta att dela med sig av sina synpunkter på utvecklingsplaner.

Föreningarna kan även lägga fram förslag som främjar småhusbostäder. Kommunala kostnader och avgifter utöver fastighetsskatten har stor påverkan på boendet i småhus.

Puinen pienoismalli kaupungista
Ilmakuva kesämökistä järven rannalla.

Eftersom EU-förordningar bara ger mycket begränsat utrymme för nationell tolkning är det viktigt att hålla sig à jour med kommande förordningar och ändringar. Därför deltar vi aktivt i den tidiga beslutsfattandeprocessen på internationell nivå, och gör finska småhusboendes röster hörda.

EU-förordningar påverkar olika delar av livet mer än någonsin tidigare. Av dessa sektorer är energi, global uppvärmning, bostäder, byggnation och konsumenternas ställning centrala för förbundets verksamhet.

Under det kommande årtiondet väntas kraven på energieffektivitet och utsläppsreglerna bli stramare, och politiken kring global uppvärmning få ökad effekt på boende i småhus. Dessa beslut bygger på Finlands internationella fördrag.

Boendet i allmänhet och uppvärmningskostnaderna i Finland skiljer sig kraftigt från dem i södra Europa, och därför behöver vi sitta med vid bordet när beslut tas, för att föra fram våra synpunkter.

Nordiskt broderskap

Vi håller regelbunden kontakt med våra nordiska brodersorganisationer – de svenska och norska husägarförbunden Villaägarnas Riksförbund och Huseiernes Landsforbund.

Genom att utbyta erfarenheter och arbetssätt får vi nya idéer och perspektiv som gynnar alla parter.

En del av UIPI

Genom att ingå i större sammanslutningar, som International Union of Property Owners (UIPI), och dra fördel av samarbetet med de nordiska brodersorganisationerna kan vi inhämta avgörande förhandsinformation för att kunna ta initiativ tidigt i processen. Internationellt samarbete är vägen till kunskap och resultat.

Finlands Egnahemsförbund är medlem i UIPI sedan 2014. UIPI talar för 1,5 miljoner privata husägare och 3,5 miljoner privata hyresvärdar inom 30 individuella medlemsförbund från 28 olika länder (däribland Finland).

UIPI:s uppdrag

UIPI:s uppdrag är att skydda och främja intressen, behov och frågor som rör husägare och hyresvärdar på nationell, europeisk och internationell nivå.

UIPI har sin bas i Bryssel och företräder sina medlemmar med blicken vänd mot EU-institutioner. Det följer utvecklingen på EU-nivå och försöker påverka EU-lagstiftning och EU-politik som påverkar fastigheter, byggnadssektorn, den privata hyressektorn och äganderätt. UIPI arbetar även med att försvara och stödja fastighetssektorn inom ett växande antal internationella forum.

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.