Lämmitys ja energiansäästö

Asumisen kustannuksiin veroineen ja laissa säädettyine maksuineen on yksittäisen kotitalouden vaikea vaikuttaa. Sähkön ja lämmityksen ostoenergian määrään voi kuitenkin vaikuttaa. Pienilläkin käyttötapojen muutoksilla saa jo säästöä. Ja jos on mahdollista investoida tehokkaampaan ja nykyaikaiseen järjestelmään tai säätimiin, säästöt voivat olla merkittäviä.

Muista energianeuvonta!

Omakotiliitto tarjoaa jäsenilleen maksutonta energianeuvontaa puhelimitse.

Sähkölasku muodostuu ostoenergiasta, sähkön siirtomaksusta ja sähköverosta. Käyttäjä voi kilpailuttaa ostoenergian, mutta siirtomaksu määräytyy talon sijainnin perusteella. Siirtomaksun määrään voit vaikuttaa vain kulutusta pienentämällä.

Määräaikaisessa sopimuksessa ostaja ostaa sähköä sovittuun kiinteään hintaan koko sopimuksen voimassaoloajan. Määräaikaisen sopimuksen pituus on yleensä kaksi vuotta. Määräaikainen sopimus on edullinen, mikäli sähkön hinta nousee sopimuskaudella.

Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen hinta vaihtelee sähköyhtiön hinnoittelun mukaan. Sopimuksentekohetkellä hinta on usein korkeampi kuin määräaikaisten sopimusten. Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanomisaika on kaksi viikkoa.

Tuntihinnoitellussa pörssisähkössä ostaja maksaa kunkin tunnin pörssisähkön mukaan hinnan, johon lisätään sähköyhtiön marginaali. Usein erityisesti yösähköllä lämmittäjät hyötyvät pörssisähkösopimuksesta.

Energiaviraston sähkönhintavertailussa voi tutustua eri sähköyhtiöiden ajankohtaisiin tarjouksiin. Palvelu löytyy osoitteesta sahkonhinta.fi. Ennen vertailun aloittamista tarkista, että sinulla saatavilla postinumero. Tarkista, mikä kiinteistösi sähkönsiirtotariffi on: yksiaika, kaksiaika tai kausisähkö.

Vinkit tariffiin:

• Kausisähkö: Jos asut sähkölämmitteisessä talossa (eri hinnat talvipäivänä ja muuna aikana).
  • Yleissähkö: Jos asut kerros- tai rivitalossa  tai omakotitalossa, jossa on kauko-, öljy- tai puulämmitys.
  • Aikasähkö: Jos asut sähkölämmitteisessä talossa (varaava sähkölämmitys, eri hinta päivällä ja yöllä).

Arvioi tai tarkista sähköyhtiön kulutusseurannasta sähkön kulutuksen määrä. Jos käytössäsi on kaksiaikasähkö, tarvitset hintavertailua varten tiedon sekä yö- että päiväkulutuksen määrästä. Jos käytössäsi on kausisähkö, tarvitset hintavertailua varten tiedon talvipäivän kulutuksesta ja muun ajan kulutuksesta. Aloita vertailu valitsemalla toivomasi sopimustyyppi: toistaiseksi voimassa oleva sopimus, määräaikainen eri pituisiksi jaksoiksi tai vertaile vain pörssisähkövaihtoehtoja.

Miten luen hintavertailusivua?

Hintavertailu sivulla edullisimmat tarjoukset näkyvät ensimmäisenä. Tarjouksiin tulee tutustua huolella ja jokainen kannattaa tutkia yksityiskohtaisesti ennen päätöksen tekoa, yksityiskohtaiset tiedot löydät klikkaamalla tuotenimeä.

• Tarkista, että sähkönmyyntitaho on luotettava ja tunnettu
  • Näet listalta sähkön tuotantotavan
  • Tarkista perusmaksun hinta
  • Tarkista sähkön tarkka hinta (esimerkiksi päivä- ja yösähkön hinta)
  • Käy läpi sopimukseen liittyvät lisätiedot

Sähkön siirtomaksut ovat nousseet viime vuosina merkittävästi ja kuluttajalla on vähäiset mahdollisuudet vaikuttaa siirtomaksujen määrän. Omakotiliitto seuraa sähkönsiirtohintoja vuosittain teettämässään tutkimuksessa.

• Uusi vanhat laitteet, jos epäilet niiden olevan viallisia. Varmistaaksesi asian, voit käyttää energiankulutusmittareita, jotka mahdollistavat yksittäisten laitteiden kulutusseurannan. Mittareita voi lainata sähköyhtiöistä ja myös useista kirjastoista.
  • Sammuta valot, kun et oleskele tiloissa.
  • Sammuta laitteet, kun et käytä niitä.
  • Käytä virtalähteellä varustettua jatkojohtoa, josta voi helposti sammuttaa kaikkien laitteiden virran. Huomioi kuitenkin paloturvallisuus aina käyttäessäsi jatkojohtoja.
  • Hyödynnä ruokaa laittaessasi hellan jälkilämpöä.
  • Sammuta jatkuvalämmitteinen kiuas, kun saunatilat ovat kuivuneet.
  • Älä pidä saunaa turhaan päällä.
  • Laske huonelämpötilaa.
  • Käytä polttopuuna polttokelpoista kierrätyspuuta.
  • Tarkkaile, mistä kylmä ilma pääsee hallitsemattomasti sisään kotiisi ja tiivistä vuotokohteet.
  • Verhot ja sälekaihtimet toimivat lisäeristeenä tarvittaessa.
  • Ota kylmä vesi talteen, kun odotat kuuman veden tuloa. Käytä vesi esimerkiksi kukkien kasteluun.
  • Sammuta hana, kun peset hampaita tai saippuoit.
  • Vaihda suihkun pää vettä säästävään malliin.
  • Pese vain täysiä tiski- ja pyykkikoneellisia.

Lisää energiansäästövinkkejä löydät webinaaritallenteistamme:

Ilmalämpöpumpun tehokkaalla käytöllä saat aikaan merkittäviä säästöjä. Kirjaudu sähköyhtiösi sähkön seurantapalveluihin, niin voit tarkastella aktiivisesti ilmalämpöpumpun vaikutusta sähkön kulutukseesi. Lue myös Omakotilehden artikkeli Ilmalämpöpumpun tehokas käyttö voi säästää lämmityskuluissa.

Aseta ilmalämpöpumpun lämpötila muun asunnon huonelämpötilaa korkeammaksi. Näin varmistat, että ilmalämpöpumppusi on tehokäytössä. Aseta esimerkiksi ilmalämpöpumpun lämpötilaksi 21 astetta ja pattereiden lämpötilaksi 18 astetta.

Älä turhaan rajoita ilmalämpöpumpun puhallustehoa. Puhallusta voimistamalla saat lämpimän ilman leviämään talossa. Seinä tai takka saattaa häiritä laitteen puhallustehoautomatiikkaa. Jos ilmalämpöpumppu laskee puhalluksen tehoa vaikka muualla asunnossa on vielä kylmää, kannattaa puhallusteho asettaa manuaaliasentoon ja mahdollisimman suureksi. Huomioi myös, että puhallus auttaa myös levittämään takan lämpöä asuintiloihin.

Kun asennat ilmalämpöpumppua, mieti sen sijoitus siltä kannalta, että laite on tilassa, jossa lämpötila saa nousta, ja ilma pääsee hyvin leviämään. Pidä asunnon sisäisiä ovia auki, niin että lämpö pääsee leviämään. Sijoita ulkoyksikkö riittävän korkealle, ettei jäitä tarvitse poistaa talvella. Tarkkaile jään- ja kosteudenmuodostusta ja huolehdi talon rakenteiden suojaamisesta kondenssivesiltä.

Automaattitoiminto pyrkii pitämään lämpötilan asetetun mukaisena. Näin ollen pumppu myös jäähdyttää ilmaa, jos se kohoaa asetettua korkeammalle esimerkiksi takkaa lämmittäessä. Automaattitoimintoa ei siis kannat käyttää ollenkaan.

Kun ilmalämpöpumppua käytetään jäähdytystilassa, sisälle kertyy kondenssivettä. Kondenssivettä voi kuivattaa jäähdytyksen sammutuksen jälkeen pitämällä päällä pumpun puhallusta. Jäähdytystä käyttäessä on tärkeä pitää pumpun suodattimet puhtaana, jotta jäähdytyksessä kertyvä kosteus ei jää pölyyn kiinni, ja heikennä pumpun normaalia toimintaa. Jäähdyttäessä sopiva jäähdytyslämpötila on 23 astetta.

Likaantuneet suodattimet laskevat laitteen suorituskykyä. Sisäyksikön karkeasuodatin tulee imuroida 1–2 kertaa kuukaudessa ja vaihtaa valmistajan ohjeiden mukaisesti. Sisäyksikön karkeasuodattimen voi myös pestä miedolla pesuaineella, ja kuivattaa huolellisesti ennen takaisin laittoa. Myös ulkoyksikön puhtaudesta täytyy huolehtia säännöllisesti.

Tarvittaessa tilaa ammattilaiselta ilmalämpöpumppuhuolto, jossa laite avataan, ja osat tarkistetaan ja puhdistetaan.

Arjen kiireiden keskellä asukkaat eivät aina muista perehtyä lämmityslaitteidensa toimintaan. Vasta kun tulee ongelmia, aletaan ihmetellä, missä on vika ja mitä sille pitäisi tehdä. Usein pienet ongelmat voi ratkaista itse, kun tuntee lämmitysjärjestelmän ja sen säädön toiminnot.

Nykyaikaisissa pientaloissa on automaattinen lämmönsäätö, johon ei kuitenkaan välttämättä tarvitse kajota edes vuodenajan vaihtuessa. Jos säätöautomatiikkaa ei ole, sellainen kannattaa hankkia. Mikäli on epävarma sen toiminnasta, kannattaa tutustua säätölaitteeseen ennen pakkasia. Silloin huomaa nopeasti, jos siihen tulee vikaa. Automaattinen lämmönsäädin voi myös olla vanhentunut tai esimerkiksi sen moottori saattaa olla rikki. Tällöin on turvauduttava käsisäätöön, kunnes säädin on vaihdettu tai korjattu.

Jos sisälämpötila tuntuu liian kylmältä tai lämpimältä, säätöjä voi tehdä automatiikasta huolimatta. Silloin on muistettava tarkistaa säädöt aina lämmityskauden alkaessa. Säätökäyrää kannattaa joka tapauksessa seurata aika ajoin. Asetusarvoja muuttaessa kannattaa merkata muutokset ylös, niin seuraavalla kerralla säätäminen on helpompaa. Säätökäyrän muutosten vaikutukset rakennukseen ovat hitaita ja voi kestää muutaman päivän, ennen kuin eroa huomaa.

Perehdy talosi lämmitysjärjestelmän säätöön ja vertaa kulutusta edelliseen vuoteen säännöllisesti. Sähkön ja kaukolämmön osalta kulutustiedot löydät energiayhtiösi verkkopalvelusta.

Ennen kuin sähkölämmitys otetaan syksyllä käyttöön, on hyvä varmistaa, että patterit toimivat. Termostaatin tulisi reagoida lämpötilan muutoksiin, kuten puiden polttamiseen takassa. Termostaatissa voi olla vikaa, jos se näyttää selvästi eri lukemaa kuin huonelämpömittari. Kaikkien pattereiden tulisi toimia samalla tavoin. Energiansäästön ja mukavuudenkin vuoksi on hyvä pitää huonelämpötila korkeintaan 21−22 asteessa. Parikin astetta enemmän lisää energiankulutusta 10 prosenttia.Jos lämpö jakaantuu huoneistossa epätasaisesti eivätkä patterien termostaatit toimi kunnolla, lämpöä ei kannata tuulettaa asunnosta ulos. Se on kirjaimellisesti energian hukkaa.

• Ilmaa patterit.
  • Tarkista termostaattien toiminta.
  • Kokeile, riittääkö kiertovesipumpussa pienin nopeus. Nosta nopeutta vain, jos tarpeen, esimerkiksi kovalla pakkasella. Jos lämmitysverkoston paluuveden lämpötila on liian korkea, alenna nopeutta.
  • Säädä lämmitysverkoston menoveden lämpötilaa ulkolämpötilan mukaisesti: mitä kylmempi ulkona on, sitä lämpimämpää vettä pattereille tai lattialämmitykseen ajetaan.
  • Säädä säätökäyrä alkuun perusasetuksille ja korjaa sitä tarpeen mukaan. Liian kuuma menovesi lämmitysverkostoon hukkaa energiaa.

Motivan sivuilta löydät vinkkejä vesikiertoisen lämmitysjärjestelmän ylläpitoon ja säätöön. Yleisimpiä kotitalouksissa olevia vesikiertoisia lämmityslaitteita ovat kiertovesipumppu, vesipatterit ja vesikiertoinen lattialämmitys.

Tee nämä toimet lämmityskauden alussa ja lopussa:

• Varmista oikeat säätöarvot.
  • Tarkista säätölaitteen kellot kesä- ja talviaikojen vaihtuessa.
  • Tarkista lämmitysverkon paine lämmityskauden alkaessa.
  • Tarkista lämpimän käyttöveden lämpötila.

Puun polton tehokkuuteen ja päästöihin voi lämmittäjä itse vaikuttaa merkittävästi. Polttopuut säilötään kesällä ulkona ja talvella mahdollisuuksien mukaan sisällä liiterissä. Puut varastoidaan ilmavasti irti maasta. Kuivatettavat puut peitetään päältä, ei sivuilta. Puita ei tulisi myöskään varastoida seinää vasten tai talon muissa rakenteissa, koska puut voivat siirtää kosteutta ja ne myös tuovat lisää palokuormaa tulipalotilanteessa.

Keväällä kaadettu puu kuivuu nopeammin ja on oikein kuivatettuna käytettävissä seuraavana talvena. Jos puut on kaadettu syksyllä, tulee niitä kuivattaa seuraavan kesän yli. Tulisijassa poltettavan puun sopiva kosteusprosentti on 15-20 %. Puun kosteuden ollessa 40 %, tarvitset sitä 30 % enemmän kuin puuta, jonka kosteus on 25 %. (Lähde VTT)

Tehdasvalmisteisen tulisijan sytyttämisessä tulee noudattaa valmistajien ohjeita. Näin tulisijasi toimii suunnitellusti ja pysyy hyvässä kunnossa.

• Huomioi myös liesituulettimen vaikutus ilmanvaihtoon lämmityksen aikana.
  • Tuo puut sisälle paria päivää ennen polttamista kuivamaan.
  • Tyhjennä tuhka-astia.
  • Lado puut vaakatasoon halkojen tuohipuoli alaspäin.
  • Jätä pesään vähintään kolmasosa tyhjää tilaa.
  • Käytä sytyttämiseen pieniä puita.
  • Toiseen pesälliseen voit jo käyttää isompia halkoja.
  • Sytytä tuli päältä, niin vältät turhan savun muodostumista
  • Varmista ilman saanti sytytyksen ja polton aikana.
  • Säädä koneellinen ilmanvaihto optimaaliseksi lämmitysajaksi käyttäen takkakytkintä tai manuaalisesti.

Maksuton tulisijan valinta- ja käyttöopas auttaa tulisijan ja savupiipun valinnassa sekä käytössä. Oppaan pääpaino on paloturvallisuudessa.

Puun poltossa tulisi pyrkiä siihen, ettei piipusta tule lainkaan näkyvää savua. Mitä enemmän savua, sitä enemmän terveydelle haitallisia pienhiukkasia. Lue asiantuntijoiden vinkit, miten poltat puuta mahdollisimman puhtaasti, mitä haittoja päästöistä on ja miten puukiukaat kehittyvät.

Työtehoseuran ja HSY:n Urbaani puuvaja -hankkeessa on tuotettu opasvideot oikeaoppiseen puunpolttoon. Parhaat ohjeet juuri oman tulisijan käyttöön ja huoltoon saat tulisijan valmistajalta.

Nuohoojan niksit tulisijan käyttöön -video

Näin sytytät päältä -video

• Tyhjennä tuhka-astia
  • Laita pelti kiinni vasta sitten kun hiillos on tummunut
  • Muista nuohous kerran vuodessa

Säännöllisellä nuohouksella säästät

Seuraavalla videolla näet, miten nuohooja nuohoaa varaavan takan. Pitämällä tulisijat puhtaana tehostat lämmitysvaikutusta ja saat säästöä poltettavan puun määrässä.

Varaavat takat -video

Kattilalämmittäjän huoltokirja on työkalu sinulle kattilan huollon ja kunnossapidon tueksi. Merkitse tekemäsi toimenpiteet huoltokirjaan ja hyödynnä huoltokirjan ohjeita.

Huoltokirjasta löydät muistiinpanosivut omille huoltotoimenpiteille, nuohoukselle sekä kattilan kunnostustoimenpiteille. Hyvä huolto pidentää laitteen elinkaarta ja puhdas kattila vaatii vähemmän polttoainetta. Esimerkiksi yhden millimetrin paksuinen nokikerros lämmönvaihtopinnoilla huonontaa lämmönsiirtoa noin viisi prosenttia ja lisää polttoaineen kulutusta 2‒3 kg lämmityskertaa kohti. Hyvällä huolenpidolla saat siis selvää säästöä ja huolehdit samalla myös lähiympäristöstäsi.

Huoltotarpeeseen vaikuttavia tekijöitä ovat polttoaineen laatu ja kulutus, lämmitysjärjestelmän tekniset ratkaisut sekä käyttöolosuhteet. Huollon tavoitteena on tuottaa lämpöä tehokkaasti ja pitää lämmöntuotannon hävikki mahdollisimman vähäisenä. Huollon tärkeä tavoite on myös laitteiston luotettava ja turvallinen toiminta.

Puukattilalämmittäjän huoltokirjan kansi, jossa on kuva roihuavasta takasta ja polttopuista.

Puukattilalämmittäjän huoltokirja on tuotettu yhteistyössä Nuohousalan keskusliiton, Bioenergia ry:n, Lämmitysenergia Yhdistys ry:n ja Motivan kanssa. Osapuolet ovat mukana Ympäristöministeriön Kutteri-sopimuksessa. Sopimuksella luodaan edellytykset sille, että kuluttajille ja käyttäjille tarjotaan bioenergialämmitysjärjestelmien käyttöön ja huoltoon liittyvää neuvontaa ja opastusta. Huoltokirjan on rahoittanut Ympäristöministeriö ja toteuttanut Suomen Omakotiliitto ry.

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.