Omakotiliiton jäsenyys kannattaa! Pienellä jäsenmaksulla saat ajankohtaista ja tärkeää tietoa asumisesta, neuvontaa, sekä rahanarvoisia etuja.

Asuitpa omakotitalossa, rivitalossa, paritalossa, kerrostalossa tai sinulla on mökki, jäsenenä pääset nauttimaan monipuolisista jäseneduistamme.

Jäsenyyskausi on 12 kk alkaen liittymispäivästä. Uusi jäsenkortti ja jäsenmaksulasku postitetaan vuosittain liittymiskuussa. Saat jäsenmaksulle aina täyden vastineen riippumatta siitä, missä vaiheessa vuotta liityt.

Tavoitteena edulliset asumiskulut ja viihtyisä omakotiasuminen

Omakotiliitto tekee edunvalvontatyötä valtakunnallisesti pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden puolen pitämiseksi.

Edunvalvontatyön kautta vaikutetaan asioihin, jotka tulevat vaikuttamaan pientaloasukkaiden arkeen lainsäädännön ja viranomaistoiminnan kautta. Liitto vaikuttaa tekemällä aloitteita ja antamalla lausuntoja sekä osallistumalla erilaisiin viranomaistyöryhmien työskentelyyn.

Mitä enemmän meitä on, sitä enemmän meillä on vaikutusvaltaa. Muutetaan Suomea paremmaksi paikaksi asua ja elää.

Säästöpossu

Kohtuulliset asumiskustannukset

Asuminen on ihmisille perustarve. Perustuslain 19 § mukaan jokaisella on oikeus asuntoon, ja julkisen vallan tehtävänä on tukea asumisen omatoimista järjestämistä.

Pientaloasumisen edistäminen

Kansalaiset tarvitsevat erilaisia asumisratkaisuja elämänsä eri vaiheissa ja heidän tulee saada valita asumismuotonsa ja asuinpaikkansa vapaasti.

Piirroskuva lakipykälistä

Kohtuullinen ja kannustava sääntely

Kansalaisilla on oikeus turvalliseen ja terveelliseen asumiseen ja ympäristöön. Asumista koskettaa noin 75 lakia.

Lue lisää liiton tavoitteista

Liity mukaan toimintaan lähimmän yhdistyksesi kautta!

Omakotiliiton muodostavat omakotiyhdistykset ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistykset.

Omakotiyhdistysten toimintaa tukee 13 piirijärjestöä. Vapaa-ajan asukkaiden yhdistysten tukena toimii Omakotiliiton 14. piirijärjestö Vapaa-ajan asukkaiden liitto.

Voit tulla jäseneksi asuinalueellasi, asuinkunnassasi tai mökkikunnassasi toimivaan omakotiyhdistykseen, tai mökkeilypaikkakuntasi vapaa-ajan asukkaiden yhdistykseen tai valtakunnalliseen vapaa-ajan asukkaiden yhdistykseen.

Etkö löydä etsimääsi? Katso lista kaikista jäsenyhdistyksistä!

1. Asumisen asialla – puolestasi

• Omakotiliiton tavoitteena on hillitä asumiskustannusten nousua, tukea turvallista ja terveellistä rakentamista ja kunnossapitoa, monimuotoista asumista sekä asuinympäristön toimivuutta ja viihtyisyyttä.
  • Omakotiliiton toiminta nojaa asiantuntijuuteen ja liiton vaikuttamistyö perustuu tutkimustietoon.
  • Pyrimme siihen, että asumista koskeva sääntely on oikeudenmukaista nyt ja tulevaisuudessa.

2. Löydä oma yhteisösi

• Asuitpa lähellä tai kaukana – omakotitalossa, paritalossa, rivitalossa tai olet vapaa-ajan asukas – löydät täältä samanhenkisen yhteisön.
  • Toimimme avoimesti, ja kuka tahansa on tervetullut mukaan toimintaamme.
  • Toimintamme perustuu hyvään yhteishenkeen, vapaaehtoisuuteen ja tyytyväisiin jäseniin.

3. Neuvontapalvelut apunasi

• Kun asumisen asiat askarruttavat, älä epäröi soittaa neuvojillemme. Jäsenemme saavat veloituksetta laki-, rakennus-, energia-, jätevesi- sekä piha- ja puutarhaneuvontaa.
  • Järjestämme jäsenillemme kiinnostavia webinaareja asumisen asioista.
  • Jäsenenä pääset hyödyntämään myös Omakotiliiton tietopankkia sekä webinaaritallenteita.

4. Omakotilehti

• Saat neljä kertaa vuodessa Omakotilehden ja pääset lukemaan kaikki Omakotiliiton sivuilla olevat lehtiartikkelit. Artikkelimme tarjoavat ajankohtaista tietoa ja asiantuntijoiden neuvoja monipuolisesti asumisen eri osa-alueille, kuten talon kunnossapitoon ja remontointiin sekä pihan hoitoon. Mukana on sopivasti tietoa myös pientaloasukkaan lakiasioista ja järjestötoiminnasta.

5. Talon tai mökin huoltokirja

• Saat käyttöösi talon huoltokirjan, jonka avulla pysyt ajan tasalla talosi kunnosta ja pystyt ennakoimaan tulevat remontit ja niiden kustannukset. Sen avulla ylläpidät laitteiden ja rakenteiden energiatehokkuutta.
  • Hyvin pidetty huoltokirja on kiinteistökaupan yhteydessä tuhansien eurojen arvoinen.

6. Jäsenalennukset

• Omakotiliiton kumppanit tarjoavat liiton jäsenyhdistysten jäsenille tuotteitaan ja palveluitaan etuhintaan.
  • Saat jäsenmaksun nopeasti takaisin hyödyntämällä etusi!

Omakotiliitto on kaikille, joita pientalo- ja vapaa-ajan asumisen asiat kiinnostavat. Asuitpa sitten omakotitalossa, rivitalossa, paritalossa, kerrostalossa tai sinulla on mökki, olet lämpimästi tervetullut jäseneksi!

Jäsenmaksu vaihtelee paikallisyhdistyksittäin, ja on 20-35 € / 12 kk. Tarkista jäsenmaksun suuruus paikallisyhdistyksen verkkosivuilta.

Jäsenyyskausi on 12 kk alkaen liittymispäivästä. Uusi jäsenkortti ja jäsenmaksulasku postitetaan vuosittain liittymiskuussa. Saat jäsenmaksulle aina täyden vastineen riippumatta siitä, missä vaiheessa vuotta liityt.

Perhejäseneksi voi liittyä silloin, jos samassa osoitteessa ja samassa yhdistyksessä on jo joku varsinainen jäsen. Perhejäsen ei saa lehteä, mutta saa oman jäsenkortin ja kaikki muut palvelut omaan käyttöönsä. Mallisääntöjen mukaan perhejäsenellä ei ole äänioikeutta yhdistyksen kokouksissa, mutta hän voi osallistua tapahtumiin ja matkoihin jäsenhintaan. Mallisääntöjen mukaan perhejäsenmaksu on puolet varsinaisen jäsenen jäsenmaksusta.

Liity perhejäseneksi normaalilla liittymislomakkeella, mutta lisää oman nimesi perään teksti PERHEJÄSEN, niin osaamme laittaa oikean jäsenyyden voimaan.

HUOM! Perhejäsenyys on käytössä joissakin yhdistyksissä, ei kuitenkaan kaikissa. Tarkistathan tilanteen omasta yhdistyksestäsi ennen lomakkeen täyttämistä.

Omakotiliittoon liitytään aina paikallisyhdistyksen kautta. Liitossa on jäsenyhdistyksiä ympäri Suomen. Joissain kaupungeissa on useampia kaupunginosayhdistyksiä, kun taas toisilla alueilla paikallistoimintaa ei varsinaisesti ole. Tällöin jäsenet kuuluvat alueelliseen omakotiyhdistykseen, kuten esimerkiksi valtakunnalliseen Yleiseen Pienkiinteistöyhdistykseen.

Jäsenenä saat siis liiton valtakunnalliset edut, piirin edut sekä paikallisyhdistyksen mahdolliset paikalliset edut.

Etsi lähin yhdistys yhdistyshausta!

Ota yhteyttä Omakotiliiton toimistoon, me autamme!

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.