Vuosi messukodissa – Loviisan Kuningattarenhelmen asukkaiden unelma toteutui

Julkaistu

Jenna Aalto ja Dani Ryynänen rakensivat unelmiensa hirsikodin Loviisan asuntomessualueelle vuonna 2023. Asumista uudessa kodissa on takana nyt reilu vuosi, ja sekä talo että paikka ovat perheelle unelmien täyttymys. Myös asuntomessualue on osoittautunut odotusten mukaiseksi.

Jenna Aallon ja Dani Ryynäsen perhe on viihtynyt Loviisan asuntomessualueelle rakennetussa Kuningattarenhelmessä erinomaisesti. Kuva: Hannu Aaltonen / DEN.

”Paikka on niin upea! Talo sijaitsee ihan Loviisan keskustassa meren rannalla, ja me pääsemme kävellen ja pyöräillen päiväkotiin, kauppaan ja ihan mihin vain”, Jenna Aalto kehuu.

Onnistuneita ratkaisuja sisäikkunasta pintamateriaaleihin

Talossa on monia käytännöllisiä ja visuaalisia ratkaisuja, jotka ovat osoittautuneet käytännössä onnistuneiksi. Esimerkiksi kaksi vessaa, yläkerran suihku sekä iso terassi ja isot ikkunat. Myös pintamateriaaleihin ja väreihin pariskunta on ollut tyytyväinen. Keittiö on kokonaisuudessaan osoittautunut toimivaksi.

“Keittiössä on paljon kaappitilaa, ja aamiaiskaappi on tosi kiva. Siellä säilytämme blenderiä, vedenkeitintä, laseja ja sisustustavaroita. Ja tietenkin on mahtavaa, että keittiössä kokkaillessaan voi ihailla merinäköalaa”.

Makuuhuoneen sisäikkuna oli Jenna Aallolle yksi niistä asioista, joista hän ei halunnut tinkiä, ja ratkaisu on käytännössäkin osoittautunut onnistuneeksi.

“Vikonloppuaamuna kun heräilee kaikessa rauhassa ja avaa verhot, merinäköala avautuu suoraan sängystä. Se on ehdoton lemppari koko talossa”, Aalto kertoo.

Niin perheen luona kyläilevissä tuttavissa kuin someseuraajissakin eniten ihailua herättävät kodin hirsiseinät. Useimmiten esitetty kysymys Kuningattarenhelmen Instagram-tilillä onkin, millä kodin sisäseinien hirret on käsitelty. Dani Ryynäseltä satelee kiitosta Finnlamellille, jonka vakiovalikoimasta kyseinen Colorian valkoinen öljyvaha löytyy.

Muutaman asian olisi voinut tehdä toisin – mutta ei sitten kuitenkaan

Jenna Aallolle ja Dani Ryynäselle tulee muutama asia mieleen, mitä he tekisivät rakennusprojektissa nyt toisin, jos se olisi mahdollista.

“Käytännöllisyyden kannalta meidän olisi kannattanut laittaa vaatekaapit kodinhoitohuoneen yhteyteen”, Aalto sanoo. Ryynänen on samaa mieltä.

Logistisen haasteen perhe on ratkaissut niin, että Ryynänen on saanut kodinhoitohuoneesta yhden vetolaatikon, jossa säilyttää omia vaatteitaan ja Aalto tottuneena kanniskelee muita pyykkejä kerrosten välillä tarpeen mukaan.

Toinen toive oli tontista kiinni. Autokatos jäi hieman pieneksi kahdelle autolle, mutta tontti ei mahdollistanut leveämpää autokatosta. Muut toiveet ovat klassisia: pistorasioita ja vesipisteitä olisi kannattanut laittaa enemmän.

Ryynänen pohtii, että he taisivat ajatella säästävänsä hieman jättämällä turhia asioita tekemättä, mutta jälkikäteen ajateltuna ei olisi kannattanut.

“Etupihalla on yksi vesipiste, mutta takapihallekin olisi kannattanut laittaa.”

Talo täynnä vieraita

Jenna Aalto ja Dani Ryynänen kertovat unelmoineensa kauniista kodista, jossa voisi kestitä vieraita. Tässäkin he onnistuivat.

“Meillä on aina vieraita! Oli sitten juhannus, pääsiäinen tai joulu, vieraat tulevat aina meille. Se on mahtavaa”, Aalto kertoo.

Lähde: Den Finland oy

Tältä Villa Kuningattarenhelmessä näytti asuntomessujen alla. Amanda-tytär kirmasi uudessa hirsikodissa. Kuva: Henna-Kaisa Sivonen
Sisustus yhdistelee vaaleaa skandinaavisuutta tummaan puuhun. Kuningattarenhelmen asukkaat ottivat tyttären ehdotuksesta juoksukisan keittiössä. Kuva: Henna-Kaisa Sivonen

Lue lisää Loviisan asuntomessuista:

Loviisan messukodeissa on luksusta ja kotoisuutta

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.