Vuosi asumisen edunvalvontaa

Julkaistu

Asumiseen vaikuttaa yhä useampi laki. Omakotiliitto on vahva pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden puolestapuhuja Suomessa. On ihmeellistä, että asumiseen liittyvistä asioista puhutaan niin vähän, paitsi nyt kun energiakriisi yllätti meidät. Mihin olemme viime vuonna vaikuttaneet?

Ensimmäinen vuoteni on tullut täyteen Omakotiliiton edunvalvonnassa. Aika on kulunut nopeasti ja voi vain ihmetellä, miten monien eri aiheiden parissa työtä on tullut tehtyä. On hätkähdyttävää, että Suomessa on asumiseen liittyen noin 75 lakia tai asetusta. Näiden pohjalta voisi sanoa, että meillä on ollut asumisen supervaikuttamisen vuosi sekä asumiseen keskeisimmin liittyvien lakiuudistusten parissa että energiakriisin kourissa. Omakotiliiton perustyötä vaikuttamisessa vaalien välillä on asumista koskevan lainsäädännön seuraaminen, lausuntojen antaminen, kuulemistilaisuudet sekä sidosryhmäyhteistyö eri verkostoissa. Työmme pohjana on tutkittu tieto. Teetämme vuosittain erilaisia selvityksiä esimerkiksi asumiskustannuksista, joka lisää läpinäkyvyyttä: mihin rahamme asumisessa oikein kuluu! Tässä hieman tilinpäätöspohdintaa kuluneesta vuodesta.

EU-sääntely uudistuu

Vuosi alkoi EU-komission rakennusten energiatehokkuusdirektiiviin parissa. EU:n sääntelyssä ensimmäistä kertaa esitetään suoraan kuluttajien kotitalouksiin liittyviä velvoitteita, jotka ovat ajallisesti ja toimien puolesta erittäin merkittäviä asioita. Ilmastotavoitteet ovat tärkeitä, mutta nyt on ollut näkyvissä, että jäsenmaiden eroja ei olla huomioitu lainkaan riittävästi. Jää nähtäväksi miten EU:n kolmikantaneuvottelut asiassa etenevät ja minkälainen direktiivistä tulee syksyllä.

Maankäyttö- ja kaavoituslaki hajautuu

Pian työ jatkui maankäyttö- ja kaavoituslain kanssa, jossa ministeriön valmisteluprosessi päätti lausuntopalautteiden takia jakaa lakiuudistus kahteen osaan. Tämä tarkoitti sitä, että rakentamista koskevat lakipykälät siirrettiin omaksi kokonaisuudeksi ja tämän nimeksi annettiin rakentamislaki. Tätä lakia lähdettiin viemään eteenpäin alkuvuodesta 2022. Kaavoituksen pykälät puolestaan päätettiin jättää nykyiseen muotoon, mutta muuttaa lain nimeksi alueidenkäyttölaki. Tämän osan lakivalmistelu päätettiin siirtää seuraavalle eduskuntakaudelle. Omakotiliiton huolena oli muun muassa rakentamisen vastuiden uudistaminen, miten rakentamisen laatua voidaan parantaa ja maallikkorakentajan asemaa parantaa.

Puutteellisesti valmisteltu kiinteistöverouudistus siirtyy

Kiinteistöverouudistuksen valmistelussa taasen ilmeni monia ongelmia esityksen vaikutusten arvioinnissa. Esimerkiksi ei ollut mahdollista selvittää markkinahintaiseen suuntaan uudistettavan maapohjan arvon verotusvaikutuksia. Omakotiliitto vaikutti asiaan useilla tavoilla ja saavutti merkittävän tuloksen, sillä puutteellisesti valmisteltu lakialoite siirrettiin seuraavan eduskunnan työlistalle. Jatkamme sen ajamista, että kiinteistövero ei saa olla kenenkään kohdalla kohtuuton.

Energiakriisi iski

Akuutti energiakriisi herätti meidät kaikki karuun todellisuuteen, kun sähkön ja eri lämmitysenergioiden hinnat lähtivät kiipeämään kohti taivaita. Tämä toi nopeatempoista edunvalvonnan tarvetta, useita lausuntoja ja kuulemistilaisuuksia eduskuntaan. Välillä muutaman päivän varoitusajalla. Näistäkin selvittiin: eduskunta otti vakavasti kotitalouksien huolet, erityisesti sähkölämmitteisten omakotitalojen kohdalla. Valtio valmisteli, vaikkakin kiireessä, eri tukimuotoja, jotka on tulleet auttamaan kuluttajia hinnannousun haitallisten vaikutusten osalta. Omakotiliiton ääntä kuultiin ja esimerkiksi sähkön arvonlisäveron alennus oli liiton ehdotus jo kesän jälkeen. Sähkön hinta on onneksi rauhoittunut pahimmilta tasoilta, mutta työtä riittää edelleen myös sähkön siirtohintojen osalta kohtuuttomien voittojen kitkemiseksi.

Vaikuttamisen uusi foorumi eduskunnan asumisasioiden verkostossa

Omakotiliiton aloitteesta lokakuussa 2022 perustettiin eduskuntaan uusi asumisasioiden verkosto, jota koordinoi ja jonka sihteerinä Omakotiliitto toimii. Tarkoituksenamme on luoda uusi keskustelufoorumi asumisasioiden pariin järjestöjen ja kansanedustajien yhteistyön edistämiseksi. Mukana on kansanedustajia kaikista puolueista ja tarkoitus on järjestää erilaisia tapahtumia, lisätä vuorovaikutusta ja keskustelua asumisasioista. Aloitusvuonna mukaan ilmoittautui jo lähes 20 kansanedustajaa. Tästä on hyvä jatkaa vaikuttamistyötä uuden eduskunnan kanssa!

Moni muukin aihe työpöydällä on ollut. Olemme olleet mukana katujen kunnossapitoon liittyvässä lakiuudistuksen taustavalmistelutyössä, maakaaren uudistustyön seurantaryhmässä, Energiaviraston sähkön siirtohintojen valvontamallin kehittämistyössä sekä osallistuimme aktiivisesti ympäristöministeriön ikäihmisten ohjelmaan.

Vaalikevään portilla

Nyt olemme siirtyneet tämän eduskuntavaalikauden loppumetreille. Viimeinen eduskunnan täysistunto on viikon päästä perjantaina 3.3.2023. Sen jälkeen alkaa vaalikampanjointi tosissaan kaikilla ehdokkailla. Miten vaaleihin tulisi suhtautua asumisen näkökulmasta?

Olen pistänyt merkille erikoisen asian, vaikka toki ymmärrän, että katselen asioita nykyisin asumisen silmälasien kautta. Ensinnäkin valtion asuntopoliittisessa ohjelmassa on vaatimattomasti kirjattu asioita asumiseen liittyen. Puolueiden ohjelmissa ei juurikaan mainita asumisasioita. Samoin vaalikoneissa asumiseen liittyvät kysymykset loistavat poissaolollaan. Mistä tämä kertoo? Ainakin siitä, että Omakotiliiton vaikuttamistyötä asumisen, erityisesti pientaloasumisen ja vapaa-ajan asumisen puolesta tarvitaan entistä enemmän!

Meillä on ainutlaatuinen jäsenyhdistysverkosto Suomessa, yli 225 paikallisyhdistystä, joissa on yli 70 000 jäsentä (kotitaloutta). Suomessa on noin 1,2 miljoonaa pientaloa, joissa asuu yhteensä lähes 2,7 miljoonaa ihmistä. Onkin siis ihme, että päättäjät eivät ole vieläkään heränneet tosiasiaan, että asumisasiat tulee nostaa vahvemmin esiin ja kirjata hallitusohjelmaan. Asumisen kustannukset on saatava laskemaan. Vuoden 2022 Asumismenot-tutkimuksen mukaan kotitalouksilla kuluu 20–63 % kotitalouden nettotuloista asumiskustannuksiin! Kustannusten nousupaine tulee laajasti monesta eri suunnasta: perusasumismenoista, kuten vesi, jätehuolto, kiinteistövero sekä sähkön ja sähkön siirron hinnasta. Asuntolainojen korkojen noususta ja korjauskustannusten lisääntymisestä. Maaliskuussa julkaisemme tämän vuoden tiedot alue- ja kuntakohtaisesti päätettävistä maksuista, odotamme mielenkiinnolla mitä on tapahtunut!

Tule mukaan vaikuttamaan kanssamme!

Teemme tätä työtä yhdessä laajan joukon kanssa, sillä yksin kukaan ei saa aikaiseksi asioita. Mitä sinä voisit tehdä vaalikeväänä asian parissa? Ainakin nyt on oikea aika kysellä asumiskustannusten perään, mitä ehdokkaat lupaavat. Kannattaa olla rohkeasti yhteydessä ehdokkaisiin ja tavata heitä tilaisuuksissa. Tällöin voi vaikka kysyä vaan, että mitä sinä lupaat tehdä asumiskustannusten alentamiseksi, jos sinut valitaan kansanedustajaksi. Voit myös valita sinua eniten kiinnostavat teemat Omakotiliiton asumispoliittiset tavoitteet 2023–2027-ohjelmasta ja kysyä niistä.

Mieti etukäteen napakasti mikä on huolenaiheesi ja mitä odotat kansanedustajan tekevän. Voit viitata myös vaikkapa Omakotiliiton tutkimuksiin tai hallitusohjelmatavoitteisiin. Kannattaa aina muistaa kuitenkin, että omakohtainen kokemus ja kysymys ovat erittäin tärkeitä ja ne kiinnostavat kyllä ehdokkaita. Kansanedustajien tehtävä on kuunnella kansalaisia. Äänten kalastaminen on ehdokkaiden tämän kevään ykköstehtävä! Nyt on siis paras aika tuoda asiat asumiseen liittyvät asiat ja huolet esille – sinä olet ääni. Muista myös, että porukalla, vaikka omakotiyhdistyksen väen kanssa voit lähestyä ehdokkaita. Yleisessä tilaisuudessa esitetty kysymys tai kommentti tavoittaa myös muita asukkaita, ja voit innostaa osaltasi mukaan myös yhdistystoimintaan.

Me olemme yhdessä pientalo- ja vapaa-ajan asumisen parhaita asiantuntijoita, tule mukaan kohtuullisten asumiskustannusten, pientaloasumisen edistämisen ja kohtuullisen sääntelyn puolestapuhujien joukkoon!

Marju Silander
Twitter: @marju_silander

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.