Hyvässä vauhdissa

Julkaistu

SUOMESSA YLEISESSÄ keskustelussa asumisasioista puhutaan yllättävän vähän. Eron huomaa nyt, kun asumisen teemat ovat kaikkien lehtien otsikoissa ja sisällöissä. Energiakriisi on herättänyt meidät huomaamaan, mitä asuminen tosiasiassa maksaa Suomessa.

Jotta pääsisimme lisäämään keskustelua ja vaikuttamaan asumisasioiden päätöksiin entistä paremmin, Omakotiliitto ehdotti kansanedustajille eduskuntaan, että perustettaisiin uudenlainen asumisasioiden verkosto kansanedustajien ja asumisen parissa toimivien järjestöjen välille. Vastaavaa verkostoa ei vielä ollut, ja ehdotuksemme sai positiivisen vastaanoton. Ilokseni voin kertoa, että nyt tämä verkosto on perustettu lokakuussa. Omakotiliitto toimii verkoston tukijärjestönä, ja käynnistämme sen toimintaa parhaillaan. Tämä on yksi teko työssämme, jotta pientaloasuminen huomioitaisiin paremmin valtion asuntopolitiikassa.

LAINSÄÄDÄNNÖN LAUSUNTOJEN OSALTA syksy on ollut vilkas, sillä eduskunnassa on käsittelyssä paljon lakiuudistuksia, eletäänhän viimeistä syksyä ennen tämän eduskuntakauden loppua. Olemme olleet kuultavana rakentamislain uudistuksesta, valtioneuvoston ilmastotavoit­teiden selonteoista sekä rakennusten energiatehokkuusdirektiivistä. Jää nähtäväksi, eteneekö rakentamislaki sellaisenaan.

TÄLLÄ HETKELLÄ monissa kodeissa mietitään energiatehokkuusremontteja. Rakennus- ja remontointialalla on viitteitä, että erityisesti koronan aikaansaama remontointihuippu olisi hieman hiipumassa. Toisaalta paikalla tuotettu energia kiinnostaa yhä useampaa. Kokosimme Omakotilehteen 4/2022 tietoa aurinko­energian hyödyntämisestä, älykkäästä sähkön kulutuksen ohjauksesta ja hybridienergiaratkaisuista.

KUNHAN TARJONTATILANNE RAUHOITTUU, on hyvä jatkaa oman kodin kohentamista. Suunnitteilla olevat lainsäädäntöuudistukset näyttävät kannustavan meitä tekemään energia­tehokkuuden parantamistoimia silloin, kun ne ovat taloudellisesti, teknisesti ja toiminnallisesti mahdollisia. Parhaimmillaan nämä ratkaisut parantavat asumisviihtyisyyttä, edistävät ilmastotavoitteita ja toivottavasti myös laskevat jatkossa asumiskustannuksiamme.

JÄSENYHDISTYKSISSÄMME ON PÄÄSTY hyvään vauhtiin muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen. Toivottavasti moni jäsen löytää jälleen yhdistystoiminnan pariin. Tarjolla on monenlaista hyödyllistä tietoa. Yhdistykset ovat järjestäneet muun muassa energia- ja hometaloiltoja, jotka ovat vetäneet satoja ihmisiä mukaan. Myös yhdistystoiminnan merkkipäiviä on vietetty eri puolilla Suomea, kuten Korsossa, jossa tuli täyteen puoli vuosisataa omakotiyhdistystoiminnan parissa. Tästä on hyvä jatkaa entistä vahvempana järjestönä kohti uutta vuotta!

Hyvää loppuvuotta ja tulevaa joulunaikaa sekä menestystä vuodelle 2023 toivottaen

Marju Silander
toiminnanjohtaja, päätoimittaja