Merkittäviä saavutuksia

Julkaistu

Vireillä ollut kiinteistöverouudistus tulee siirtymään seuraavalle eduskuntakaudelle. Voimme sanoa, että tämä on merkittävä saavutus Omakotiliiton edunvalvontatyölle! Myös ehdotuksemme sähkön arvonlisäveron määräaikaisesta alentamisesta otettiin hallituksen budjettiesitykseen mukaan.

Omakotiliitto on tehnyt vuosia vaikuttamistyötä paremman pientaloasumisen puolesta. Yksi keskeisiä vaikuttamisen aiheita on ollut kiinteistöverouudistus, josta olemme lausuneet useita kertoja viimeisen 10 vuoden aikana. Jokaisella kierroksella uudistuksessa on ollut vakavia puutteita.

Saimme 2.9. Omakotiliiton vieraaksi valtiovarainministeri Annika Saarikon. Tilaisuudessamme hän julkisti tiedon, että nyt vireillä ollut kiinteistöverouudistus tulee siirtymään seuraavalle eduskuntakaudelle. Voimme sanoa, että tämä on merkittävä saavutus Omakotiliiton edunvalvontatyölle! Myös ehdotuksemme sähkön arvonlisäveron määräaikaisesta alentamisesta otettiin hallituksen budjettiesitykseen mukaan.

Omakotiliitto nähdään asiantuntevana ja luotettavana yhteistyökumppanina päättäjien ja median keskuudessa. Olemme olleet kommentoimassa useissa tv-uutisissa ajankohtaisia aiheita. Meitä on haastateltu tänä vuonna jo yli 60 kertaa. Tärkeässä roolissa on teiltä jäseniltä tuleva palaute, joita kokoamme yhteen ja viemme eteenpäin päättäjille. Kiitos aktiivisuudestanne!

Tänä vuonna Asumismenot-tutkimuksen tulokset näyttivät täysin poikkeuksellista nousua asumiskustannuksiin. Voimakkaasti nousseiden hintojen lisäksi on muistettava, että meillä on edelleen rakenteellinen ongelma sähkön siirtohintojen kanssa. Jatkamme vaikuttamistyötä, jotta ylisuuret voitot saadaan kitkettyä.

Suomalaisten suosikkiasumismuoto on pientaloasuminen. Monissa kunnissa kaavoitus on kulkenut eri suuntaan. Kaupungit tarvitsevat monipuolista rakennuskantaa. Tasapainottelu pientaloalueiden ja kerrostaloalueiden välillä on keskeisessä roolissa. Pientaloasumisen merkitys kaupungin väljempinä ja vehreämpinä vihersaarekkeina on tulevaisuutta. Kaavoituksessa tulee paremmin huomioida ihmisten asumistoiveet. Teemme Omakotiliitossa työtä, että pientaloasuminen huomioitaisiin myös valtion asuntopolitiikassa vahvemmin. Lue aiheesta lisää Omakotilehdestä 3/2022 sivulta 10.

Me Omakotiliiton jäsenet, pientaloasukkaat, olemme vastuullisia ja voimme yhdessä näyttää, miten pienistä puroista syntyvät isot virrat. Suomessa käynnistyy energiansäästökampanja ”Astetta alemmas”. Meillä on mahdollisuus kannustaa omalta osaltamme muita energialoikkaan. ”Tunnetko numerosi?” terveysasioissa kysytään usein. Saman voisimme ottaa myös asumisen puolelle, oppia tuntemaan esimerkiksi sisälämpötilan. Meillä mittari sisällä näyttää 20 astetta, mitä teillä?

Jäsenyhdistysten toiminta on liittomme tukiranka. Tänä vuonna saamme onnitella montaa yhdistystä tasavuosista. Erityisonnittelut lähetämme ensimmäiselle 100 vuotta täyttävälle jäsenyhdistyksellemme. Lämpimät onnittelut Nummenmäen Pientalot! Kiitos tärkeästä työstänne asumisasioiden edistäjänä ja alueen yhteisöllisyyden vaalijana.

Toivotan kaikille aktiivista syksyä ja pidetään yhteyttä!

Marju Silander
toiminnanjohtaja, päätoimittaja
Twitter: @marju_silander

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.