Sähkön käyttäjiltä on laskutettu satojen miljoonien lisämaksut

Julkaistu

Onko ostosähkön hinnoittelussa edessä sama kohtalo, kuin aikaisempien vuosien siirtohinnoitteluissa; eli kuluttajilta peritään kohtuuttomia maksuja? Ostosähkön hinnan jyrkkä nousu puhuttaa meitä joka päivä, mutta sähkön siirtomaksutkin on syytä edelleen pitää mielessä. Kuluttajan kauhukuvassa tulevina vuosina voidaan edelleen laskuttaa järkyttäviä voittoja siirtohinnoissa, jos valvontamallia ei uudisteta.

Helsingin Sanomat kirjoitti tänään (12.8.2022 https://www.hs.fi/talous/art-2000008990338.html) selvittäneensä sähkön siirtohintojen muutoksia. Siirtohinnat ovat olleet vuosikausia ylimitoitettuja ja tarjonneet siirtoyhtiöille kohtuuttomia voittoja.

Suomen Omakotiliiton kansalaisaloite sähkön siirtohintojen kohtuullistamiseksi nosti asian esille vuonna 2020.
Eduskunta vastaanotti kansalaisaloitteen tammikuussa 2021. Käsittelyssään se edellytti, että työ- ja elinkeinoministeriön tulee asettaa akateeminen työryhmä, jonka tehtävänä on antaa Energiavirastolle lausunto sähkönsiirron ja -jakelun tariffien laskentamenetelmissä käytettävän painotetun keskimääräisen pääomakustannuksen (WACC%) laskennassa käytettävästä pääomarakenteesta vuonna 2024 alkavalle valvontajaksolle.

Työryhmän lausunto valmistui keväällä 2022 ja sen mukaan valvontamallissa on keskeisiä ja vakavia ongelmia, jotka tulee korjata seuraavaan valvontamalliin. Lausunnossa kävi ilmi, että siirtoyhtiöiden toiminta ei ole ollut kustannusvastaavuusperiaatteen mukaista. Sähkön käyttäjiltä on laskutettu satojen miljoonien lisämaksut, jonka valvontamallin tuottoprosentin laskentatapa ja oletettu vakioitu pääomarakenne ovat mahdollistaneet.

Energiavirasto valmistelee tällä hetkellä uuden seurantakauden valvontamallia. Omakotiliitto vaatii, että valvontamalliin on otettava täysimääräisesti huomioon akateemisen työryhmän lausunnon havainnot. Siirtoyhtiöiden kohtuuttomat voitot on saatava kuriin. Energiaviraston tulee toimia riippumattomana sääntelijänä ja toteuttaa valvontatoiminnassaan EU:n sähkömarkkina-asetusta sellaisenaan.

Marju Silander

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.