Vaikuttamisen aikaa

Edunvalvontatoimintamme kevät on ollut erittäin vilkas!

Keväämme alkoi mukavissa merkeissä Helsingissä Kevätmessuilla, jossa tapasimme pitkästä aikaa vapaaehtoistoimijoita ja messuvieraita. Omakotiliitolla ja Vapaa-ajan asukkaiden liitolla oli puheenvuoroja, neuvontaa ja vuoden mökkiläisten valinta. On myös vuoden mökkikustannusten julkaisun aika, lue lisää täältä.

Perinteiseen tapaan Vuoden omakotiasukas on valittu. Pääset tutustumaan pitkäaikaiseen aktiiviseen jäseneemme ja jäsenhankkijaamme, vihtiläiseen Veikko Hallikaiseen Omakotilehden sivulla 6 ja täällä. Niin ikään vuoden pientalomyönteisimmät kunnat ovat selvillä. Tällä kertaa valituiksi tulivat Seinäjoki ja Kempele. Jäsenille suunnattuun kyselyyn tuli ennätysmäärä vastauksia, lähes 3 000, kiitos kaikille osallistujille! Valintaperusteina oli kuntien hyvä tonttitarjonta, palvelut pientaloalueilla, luonnonläheisyys ja kohtuulliset asumiskustannukset.

Edunvalvontatoimintamme kevät on ollut erittäin vilkas. Kiinteistöverouudistuksen lausuntoomme nostimme keskeisimpänä asiana esille, että pientaloasujien verorasitus ei saa nousta tulevan maapohjan tai rakennuksen arvonmuutosten ja veroprosenttien muutosten johdosta. Sähkön siirtohintojen valvontamallin kehittämisen sidosryhmäneuvottelukunta jatkaa työtään.

Lausuimme talous- ja suurelle valiokunnalle Suomen kannasta koskien rakennusten energiatehokkuusdirektiiviä. Esitimme, että jäsenvaltioilla tulee olla päätäntävalta keinoihin, eikä EU-komission tule antaa yksityiskohtaista sääntelyä asiassa. Pakkokorjausten sijaan tulee edetä kannustimin ja siirtymäaikojen tulee olla riittävän pitkät. Näemme uhkana materiaali- ja työvoimapulan sekä hinnannousun. Tapasimme direktiiviesityksen tiimoilta kuusi Suomen europarlamentaarikkoa ja viisi eduskuntaryhmää. Valmistelimme viisi lausuntoa ja olimme kuultavana eduskunnan talousvaliokunnassa.

Yllätyksenä keväällä tuli rakentamislaki esittelyyn pikavauhdilla, yhdellä kuulemistilaisuudella. Jätimme palautteen, jossa vaadimme uudessa muodossa esitellylle laille normaalia lausuntokierrosta. Ministeriö aikoo viedä lakiesityksen sellaisenaan eduskuntaan syksyllä. Lakivalmistelu oli tässä tapauksessa erittäin huolestuttava ja puutteellinen, sillä kyse on laajasta ja rakentamiseen pitkään vaikuttavasta lakipaketista.

Loppukesästä suuntaamme asuntomessuille, tällä kertaa kohti Naantalia. Toivottavasti moni pääsee messuille kauniissa merellisessä ympäristössä. Omakotilehdessä 2/2022 pääset tutustumaan yhteen kohteeseen jo ennakolta. Tervetuloa myös Omakotiliiton messuosastolle tapaamaan väkeämme! Jäsenhankinnan näkökulmasta messut ovat meille erittäin tärkeä tapahtuma. Toivotamme myös teidät kaikki mukaan jäsenhankintaan, muistattehan mukavat jäsenhankintalahjat! Mitä enemmän meitä on, sitä vahvemmin meitä kuullaan ja saamme pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden viestiä eteenpäin.

Rentouttavaa kesäaikaa toivottaen,

Marju Silander
toiminnanjohtaja, päätoimittaja
Twitter: @marju_silander

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.