Yhdessä pientaloasumisen asialla

Julkaistu

Parhaimmat terveiset täältä Omakotiliiton toimistolta! Työni uutena toiminnanjohtajana lähti vauhdikkaasti liikkeelle tammikuussa. Toivottavasti tulemme matkan varrella tutuiksi ja tapaamme, vähintään Omakotilehden kautta neljä kertaa vuodessa.

Edunvalvontatyömme on lähtenyt aktiivisesti käyntiin. Parhaillaan työpöydällämme on uusi Euroopan komission ehdotus tulevaksi energiatehokkuusdirektiiviksi (EBPD), joka on puhuttanut paljon. Vaikka tunnistamme tärkeän maailmanlaajuisen energiatehokkuuden parannustarpeen osana ilmastonmuutoksen torjuntaa, on pilviä taivaalla esimerkiksi toteutusaikataulujen ja kustannustasojen suhteen. Direktiivi toisi tullessaan valtavat korjausrakentamisen velvoitteet: esimerkiksi rakennusten energiatehokkuusluokitusta pitäisi parantaa F- ja -G-luokista E-luokkaan vuoteen 2033 mennessä, ja kaikkien rakennusten tulisi olla nollapäästöisiä vuoteen 2050 mennessä. Lisäksi keväällä käsittelyyn tulee kiinteistöverouudistus.

Horisontti saattaa tuntua pitkältä, mutta nyt on vaikuttamisen aika asiaan. Tuomme näihin keskusteluihin pientaloasukkaiden näkemyksiä. Edellytämme, että tulevissa päätöksissä käytetään maalaisjärkeä ja otetaan huomioon esimerkiksi jo nyt Suomessa tehdyt lukuisat toimet energiatehokkuuden edistämiseksi, johon on tälläkin hetkellä tarjolla porkkanoita. Asiaa on edistettävä kannustaen, ei pakottaen.

Olemme aikamme suurimman yhteiskuntaremontin äärellä, kun sosiaali- ja terveydenhuolto sekä pelastustoimi siirtyvät uusien hyvinvointialueiden huolehdittavaksi. Muutoksessa on aina myös mahdollisuus, ja järjestökenttämme on hyvä olla mukana keskusteluissa. Toivon, että jatkossa Omakotiliiton paikallisyhdistykset ovat entistä vahvempia kumppaneita kunnissa. Aiheita on monia, kuten pientaloystävällinen kaavoituspolitiikka, tai nyt keväällä lausuntokierrokselle tuleva kiinteistöverouudistus. Asumiskustannusten nousupaineet huolestuttavat kaikkia meitä. Pidetään yhdessä huolta, että omasta kodista tai vapaa-ajanasunnosta ei tule kultaa kalliimpaa ja että tuomme äänemme esiin entistä pontevammin.

Kevät koittaa jälleen runsaslumisesta talvesta huolimatta. On aika haaveilla ja suunnitella tulevaa kesää ja projekteja puutarhassa, remontoinnissa tai rakentamisessa. Koronapandemian aikana yhä useampi onkin lähtenyt toteuttamaan omia omakoti- tai vapaa-ajanasumisen haaveitaan, voit lukea tuoreista omakotiasukkaista lisää Omakotilehdestä 1/2022 sivulta 10. Moni koti on nyt entistä ehompi tehtyjen ”koronaremonttien” ansiosta. Tämä siivittää meidät kohti kevättä, heräävää luontoa ja entistä viihtyisämpää asumista. Tervetuloa tapaamaan meitä myös Kevätmessuille Helsinkiin!

Valoa ja virkistystä toivottaen,

Marju Silander