Sisäyksikön etupaneelin alta löytyvät suodattimet kannattaa irrottaa imuroinnin ajaksi.

Ilmalämpöpumppu lämmittää tehokkaimmin ja pitää sisäilman terveenä, kun suodattimet puhdistetaan noin kerran kuussa. Myös ulkoyksikköä pitää tarkkailla jäätymisen varalta. Ammattilaisen olisi hyvä huoltaa laite 2–5 vuoden välein.

Energiamurroksen ja energianhintojen nousun myötä ilmalämpöpumppu on löytänyt tiensä yhä useampaan kiinteistöön. Kun laite on asennettu, sitä pitäisi myös osata huoltaa. Ilmalämpöpumpun tärkein huoltotoimenpide on sisäyksikön suodattimien puhdistus, muistuttaa Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry:n toiminnanjohtaja Jussi Hirvonen.

”Ilmalämpöpumpun sisäyksikön läpi kulkee noin viisisataa kuutiota eli yhden omakotitalollisen verran ilmaa tunnissa. Suodattimiin kertyy pölyä, joka muuten olisi nurkissa villakoirina.”