Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt. Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin, suositusjäsenmaksu on vain 30 € vuodessa.

Liity nyt

Jäsenkirje 1/2017

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Aiemmat jäsenkirjeet >

Välitetään toisistamme

Vuoden pimeimpänä aikana mieluusti kietoutuu lämpimään huopaan ja juo höyryävän kuumaa glögiä. Joulu on jo lähellä ja valmistelut monessa käynnissä. Suunnittelemme joulupöytää ja kuinka muistamme läheisiämme.

Erityisesti toivoisin, että huolehtisimme meidän vanhemmista, yhteiskuntaamme vahvasti rakentaneita sukupolvia. Uusimpien tutkimustulosten (Pellervon taloustutkimus) valossa erityisesti omakotitaloissa asuvien eläkeläisten menot ovat nousseet viimeisen neljän vuoden aikana eniten, öljyllä lämpiävässä omakotitalossa peräti 9,1 % vuosittain. Heidän käytettävissä olevista tuloista jo nyt kuluu asumiskustannuksiin liki 39 prosenttia ja vuonna 2018 jopa 42%.  Omakotitalosta tulee yksinasuvalle ikääntyvälle loukku, kun hänellä ei ole enää varaa yksin huolehtia asumisen kustannuksista eikä koti välttämättä mene kaupaksi kalliiden remonttienkaan jälkeen.

Valtiovallan tavoitteena on, että ikääntyvät voisivat asua kotonaan mahdollisimman pitkään, mutta tällä kustannuskehityksellä yhtälö ei toimi. Ikääntyvien kotona asuminen on yhteiskunnalle taloudellisesti erittäin kannattavaa ja siksi tarvitaan valtiovallan tukea sekä suoraan yksineläville että kolmannen sektorin tuottamiin asumispalveluihin, kuten omakotiyhdistysten omakotitalkkaripalveluiden järjestämiseen. Tällä hetkellä Omakotiliiton 260 omakotiyhdistyksestä noin 100 yhdistyksessä on palkattuna yhteensä 123 omakotitalkkaria. Kysy lisää lähimmästä omakotiyhdistyksestäsi: http://www.omakotiliitto.fi/yhteys/yhteystiedot/omakotitalkkariyhdistykset

Samalla voimme hyvin huolehtia lähinaapureistamme: katsotaan ettei kukaan jää yksin tai jouluhankinnat tekemättä. Oman kauppakassin lisäksi jaksamme helposti kantaa naapurinkin kassin. Jaetaan joulumieltä pienillä teoilla, myös ensi vuonna!

Rauhaisaa ja rentouttavaa joulunaikaa

Kaija Savolainen