Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt. Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin, suositusjäsenmaksu on vain 30 € vuodessa.

Liity nyt

Jäsenkirje 1/2017

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Aiemmat jäsenkirjeet >

Asuntoministeri Pia Viitasen esitys luopua vanhojen omakotitalojen kohdalla energiatodistuksen pakollisuudesta on erittäin kannatettava

Eduskunnan lähetekeskustelussa torstaina 24.4.2014 asuntoministeri Pia Viitanen esitti, että vanhoilta pientaloilta poistettaisiin velvoite hankkia energiatodistus. Muutosta haetaan EU-tasolta, direktiivin uudelleentarkastelun yhteydessä vuoden 2017 alkuun mennessä. Esitys on Omakotiliiton mielestä erittäin kannatettava! Kiitos ministeri Viitaselle jo nyt aloitteellisuudesta ja kansalaisten palautteen kuuntelemisesta!

Ylipäätään direktiivin ja lain tausta sekä tavoitteet ovat kannatettavia. Rakennusten tulisi kuluttaa vähemmän ja vähäpäästöisempää energiaa. Päätökset ja käytännön teot tekevät ihmiset. Keskeistä on, että energiatodistus on oikeudenmukainen, ymmärrettävä sekä kannustava. Olennaista on kuitenkin, että ihmiset motivoituvat käytännön tekoihin pitkässä aikajänteessä: ensin kulutustottumusten seuraamiseen sekä energiatehokkuuden parantamiseen ja kehittämiseen.

Energiatodistuslaki on ollut voimassa reilun kymmenen kuukautta. Sinä aikana on saatu uutta tietoa ja palautetta ongelmakohdista ja ratkaisumahdollisuuksista. Näiden perusteella energiatodistuksesta voidaan kehittää kaikkia osapuolia palveleva työkalu. Tärkeätä on, että jo ennen tuota EU-tason muutosta, energiatodistusta muokataan Suomessa nyt pikimmiten kansallisesti! Yhteistä tahtotilaa kaikilta varmasti löytyy!

Kuuntele ministerin kannanotto http://verkkolahetys.eduskunta.fi/webtv.case?c=36573641&v=39622825&p=4828500&t=2  kohdassa 1:20:28

Energisin ja rakentavin terveisin!

Kaija Savolainen
toiminnanjohtaja

PS. Joko sinä seuraat meitä facebookissa ja twitterissä? Uusimmat jutut aina nopeimmin sosiaalisessa mediassa https://www.facebook.com/Omakotiliitto ja https://twitter.com/omakotiliitto

(25.4.2014)