Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt. Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin, suositusjäsenmaksu on vain 30 € vuodessa. Huom! Nyt loppuvuosi maksutta!

Liity nyt

Jäsenkirje 4/2017

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Aiemmat jäsenkirjeet >

TOIVOA, TURVAA JA TALKKAREITA

Vuosi 2013 on ollut hyvin toimelias Omakotiliitossa, piireissä, yhdistyksissä ja erityisesti kotien arjessa. Yhteinen ponnistelu kansalaisaloitteiden nimien keräämiseksi tuotti tulosta - saavutettiin liki 63.000 kannattajaa. Suuri kiitos kaikille!

Eri tahoilta saatu palaute luo toivoa siitä, että energiatodistuslakia voidaan kehittää. Kertyneiden kokemusten ja uuden tiedon valossa energiatodistuksesta voidaan tehdä luotettava, selkeä ja läpinäkyvä sekä energiatehokkuuteen kannustava väline. Tehdään siis yhdessä todistuksesta toimiva!

Toinen erittäin keskeinen asia on kanssaihmisistämme huolehtiminen. Tavoitteenamme on, että ihmiset pystyisivät asumaan mahdollisimman pitkään kotona. Erityisesti ikääntyvät ihmiset tarvitsevat kuitenkin apua arjessa selviämisessä. Asuntoministeri Pia Viitasen esitys asumistalkkareista ja asumisneuvonnasta on erittäin kannatettava. Omakotiliitto toimii valtakunnallisesti 260 yhdistyksen ja 14 piirin voimin. Liitto, piirit ja yhdistykset ovat tarjonneet jo yli kymmenen vuotta talkkaritoimintaa työllistäen pitkäaikaistyöttömiä ja tarjoten jäsenillensä talkkaripalveluita: apua puutarha- ja pihatöihin, asiointiin, kotipalveluun sekä talvisin lumitöihin ja pienimuotoisiin kiinteistön kunnostustöihin.

Tällä hetkellä talkkareita on ympäri Suomen yli 100. Varsinkin nyt kun hallitus on linjannut rakennepaketissa, että vanhusten laitoshoitopaikkoja karsitaan, on tilausta niin kotihoidolle, talkkaritoiminnalle kuin yhteisöllisyydellekin. Omakotiyhdistykset tarjoavat apua, turvaa ja yhteisöllisyyttä, onhan meillä jo kokemusta sekä valmis verkosto läpi Suomen, kunhan vain rahoitus hoidetaan kuntoon valtakunnallisesti.

Pian rauhoitumme läheistemme kanssa joulunviettoon. Monessa kodissa tuoksuu pipari, kuusi sekä tunnelmaa tuovat joululaulut ja perinteet. Huolehditaan toinen toisestamme!

Rauhaisaa jouluaikaa toivottaen ja
uusin voimin uuteen vuoteen 2014!

Kaija Savolainen

toiminnanjohtaja

PS. Joko sinä seuraat meitä facebookissa ja twitterissä? Uusimmat jutut aina nopeimmin sosiaalisessa mediassa https://www.facebook.com/Omakotiliitto ja

(17.12.2013)