Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt. Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin, suositusjäsenmaksu on vain 30 € vuodessa.

Liity nyt

Jäsenkirje 4/2017

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Aiemmat jäsenkirjeet >

Ikäkoti kuntoon! Sujuvaa arkea myös huomenna

Ympäristöministeriön kampanjalla herätellään suomalaisia pohtimaan, pärjääkö omassa kodissa myös ikääntyneenä.

Valtaosa ikääntyneistä haluaa asua kotonaan mahdollisimman pitkään.
Useimmat pystyvät siihen hyvin, etenkin, jos kodissa tehdään muutostöitä.

Esteettömyyden ja turvallisuuden arviointi hyvissä ajoin ennen vanhuusvuosia tukee kotona asumista ja itsenäistä elämistä sekä pienentää riskejä esimerkiksi tapaturmiin. Kunkin henkilön yksilölliset tarpeet ja elämäntilanne vaikuttavat kuitenkin merkittävästi siihen, mikä on hänelle sopiva asumisratkaisu, eikä ikä ole itsessään ratkaiseva tekijä. Keskeistä on asumisen tarpeiden muutosten ennakoiminen riittävän ajoissa ja näihin tarpeisiin varautuminen.

Ikäkoti kuntoon -kampanja kertoo, kuinka jokainen voi itse varautua ikääntymiseen ja huolehtia turvallisesta asumisesta omassa kodissa. Kampanjalla levitetään tietoa mistä ikääntynyt saa apua ja mahdollisesti taloudellista tukea tarvitsemiinsa kodin muutostöihin.

Lue lisää ikääntyneiden asumisen sivustolta >>

Video: Miten remontissa pääsee alkuun? Sotainvalidi Torsten Nyman suunnittelee remonttia kotiinsa, jotta kaatumisilta vältytään ja kotona voi jatkossakin asua turvallisesti. Korjausavustus auttaa kustannuksissa.

Video: Kannattaako remontti? Kyllä, sanoo lahtelainen sotaveteraani Valio Alaranta. Remontti tehtiin kuukaudessa ja nyt kylpyhuone ja sauna ovat turvalliset ja hyvässä kunnossa.

Video: Eila Nevanranta on tullut tunnetuksi rap-artistina. Katso millaisia vinkkejä Eila antaa heille, jotka haluavat asua kotona pitkään?

Onko kotisi turvallinen ja
mukava asua ikääntyessä?
 Tarvitaanko kodissasi remonttia?
Lataa pdf Lataa pdf

Ikääntyneiden asumisen kehittämisohjelma 2013-2017

Ympäristöministeriön Ikäkoti kuntoon -kampanja on osa poikkihallinnollista vuoteen 2017 saakka jatkuvaa Ikääntyneiden asumisen kehittämisohjelmaa, jossa halutaan varmistaa ikääntyneiden turvallinen asuminen kotona toimintakyvystä tai varallisuudesta riippumatta. Viisivuotisen ohjelman yksi tärkeä tavoite on muistuttaa siitä, että ikääntymisen myötä Suomeen tarvitaan lähivuosina miljoona esteetöntä asuntoa. Tämän vuoksi Ikäkoti kuntoon herättelee myös kuntia ja rakennusalaa, jotta väestön tulevat asumishaasteet osataan ennakoida riittävän ajoissa.

Kampanjassa on mukana ympäristöministeriön lisäksi useita yhteistyötahoja kuten Omakotiliitto.

Lue lisää ohjelmasta >>

Ohjelman esite Ennakoimalla hyvää asumista ikääntyville:

(på svenska)