Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt. Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin, suositusjäsenmaksu on vain 30 € vuodessa.

Liity nyt

Jäsenkirje 4/2017

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Aiemmat jäsenkirjeet >

Hyvä tietää remonttia tilatessa

Mitä on kotimyynti?

Jos kauppa tapahtuu kodissasi tai muualla kuin elinkeinoharjoittajan toimitiloissa sovelletaan kotimyynnin ehtoja. Alle 30 euron kauppa ei kuitenkaan ole kotimyyntiä. Kotimyynnissä myyjän on annettava ostajalle kuluttajasuojalain määräämät tiedot

Kuluttajalla on oikeus peruuttaa kotona tehty kauppa

Kotimyynnissä on myös aina annettava peruuttamislomake. Peruuttamislomakkeen sisällöstä on määrätty Oikeusministeriön asetuksessa. Kotimyynnissä kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus ilmoittamalla siitä peruuttamislomakkeella tai muulla selkeällä tavalla myyjälle viimeistään 14 päivän kuluttua sopimuksen tai tilauksen teosta.

Jos myyjä ei ole kertonut ennen sopimuksen tekemistä kuluttajalle peruuttamisoikeuden käyttämistä mahdollisesti koskevista ehdoista, määräajoista ja menettelyistä, peruuttamisaika päättyy 12 kuukauden kuluttua normaalin peruuttamisajan päättymisestä. Jos myyjä korjaa asian tänä aikana, peruuttamisaika päättyy 14 päivän kuluttua päivästä, jolloin kuluttaja sai kyseiset tiedot.

Tarkista myyjän tiedot ennen kauppaa

Tarkista yrityksen taustat ennen kuin ostat. Kätevä tapa tarkastella yrityksen tietoja, on käyttää 2016 keväällä laseerattua zeckit.com-palvelua. Palvelun taustalla on Tilaajavastuu Oy.

Ajankohtaista

Ovelta ovelle myydyt palvelut ovat sisällöltään monipuolistuneet, ja asukkaan on miltei mahdoton nopeasti arvioida, tarvitaanko tarjottua remonttia tai palvelua omassa talossa lainkaan tai ainakaan juuri sillä hetkellä. Hyvä yleispäteväsääntö on siis, älä osta heti! Oman talon osalta kunnossapidontarpeet on hyvä arvioida ja pitää mielessä etukäteen, ettei päädy luottamaan ovelle poikkeavan myyjän arvioon talon tärkeimmistä remonttikohteista. Apua tähän löydät mm. Omakotiliiton huoltokirjasta.

Kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisissä riidoissa ollaan ensisijaisesti yhteydessä yritykseen ja pyritään neuvottelemaan asiasta. Jos valituksesi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta, soita kuluttajaneuvonnan neuvontapuhelimeen 029 553 6901 (arkisin 9–15).

Ongelmatilanteissa voit kysyä neuvoa Omakotiliiton lakineuvonnasta

Lähteet

Kuluttajasuojalaki

Oikeusministeriön asetus kuluttajansuojalain 6 luvussa tarkoitetuista peruuttamislomakkeesta ja peruuttamisohjeista